Stavba tramvajové trati k Univerzitnímu kampusu v brněnských Bohunicích jde do finále. Dělníci začali s pokládkou kolejí v tunelu. Na stavbu celé trati bude použito 350 tun kolejnic.

„Nejvíc se jich vejde právě do tramvajového tunelu, který je s délkou 619 metrů nejdelším v České republice. První tramvaje se po 912 metrů dlouhé trati projedou už letos v závěru roku,“ informovala zpravodajský portál BRŇAN mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Doležalová.

„Velmi mě těší, že se i nadále daří držet harmonogram prací. Aktuálně je hotová většina zásypů i velká část úprav povrchů nad tunelem. Dělníci dokončují konečnou stanici a také zastávku Západní brána. Ta je již zastřešena, čeká ji montáž eskalátorů a výtahu. Navíc začala výsadba zeleně. Vysazeno bude na dvě desítky druhů dřevin a křovin. Konkrétně 300 kusů stromů a 2000 kusů keřů,“ upřesnila primátorka Markéta Vaňková (ODS).

V současnosti už jsou koleje položeny na konečné stanici u Netroufalek a na původní trati v zastávce Osová. Na těchto místech je otevřený tramvajový svršek, koleje jsou tedy uloženy ve štěrku na dřevěných nebo betonových pražcích.

Do tunelu však budou zajíždět auta údržby, a tak zde budou kolejnice jiné. Právě kvůli vjezdu vozidel údržby se budou v tunelu pokládat žlábkové kolejnice, které se používají tam, kde tramvaje jezdí na společné komunikaci s osobními auty. Kolejnice se liší jak svojí výškou, jsou o něco vyšší, tak i tvarem.

Pokládka bude probíhat od spodní části tunelu. „Kolejnice se nejprve položí na místo, upraví jejich poloha, poloměry a poskládají se tzv. na sucho. Následně bude provedena montáž podkladnic upevňovadly a kolejnice budou definitivně zabetonovány,“ popsal postup generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Na celou stavbu tramvajové trati, která šalinou propojí Starý Lískovec s univerzitním kampusem a Fakultní nemocnicí Brno v Bohunicích, padne přibližně 350 tisíc kilogramů kolejnic.

„A to počítáme jen kolejnice. Pokud by se počítaly i upínací systémy a pražce, bude číslo několikanásobně vyšší,“ doplnila mluvčí DPMB.

Za ideálních podmínek bude pokládka kolejí trvat čtvrt roku. Následně začnou stavbaři instalovat zabezpečovací zařízení, ovládání výhybek, kamerový systém, osvětlení, informační systémy nebo požárně bezpečnostní zařízení.

Nová tramvajová trať za 1,4 miliardy korun bude uvedena do provozu na konci letošního roku. Dopravní podnik města Brna počítá s tím, že na ni nasadí nové obousměrné tramvaje Škoda ForCity Smart 34, které dodá výrobce Škoda Transportation.