Správa železnic (SŽ) vypsala první zakázku na projektování přestavby brněnského železničního uzlu, jehož podstata spočívá v přesunu hlavního nádraží o kilometr jižním směrem. První projekční práce se budou týkat přestavby tratí a nádraží v Černovicích. Nově bude zastávka na mostě přes Olomouckou ulici a vznikne zde nový přestupní terminál na spoje MHD, uvedl v tiskové zprávě mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Do konce roku správa vypíše zakázky i na další části brněnského uzlu.

Černovická zastávka je dnes u Charbulovy ulice, je zanedbaná a není ani příliš využívaná. „Projektant zpracuje dokumentaci pro povolení stavby a projektovou dokumentaci pro provádění stavby, její součástí je také autorský dozor při samotných pracích. Po podpisu smlouvy s vítězem zakázky začnou podrobné geologické průzkumy a výkupy pozemků. Cílem je přípravu maximálně urychlit,“ uvedl Gavenda.

Druhou zakázku Správa železnic vypíše ještě v srpnu a bude se týkat příprav na přestavbu dolního nádraží, stanice v Horních Heršpicích a zejména výstavby nového hlavního nádraží

Třetí zakázku se SŽ chystá vypsat na podzim, projektant připraví výstavbu technologické budovy pro páteřní sdělovací zařízení a nové datové centrum SŽ. „Poslední zakázka, s jejímž vypsáním SŽ počítá také na podzim, se zaměří na přípravu přestavby tratí v Židenicích. Nádraží se přiblíží k tramvajovým zastávkám,“ uvedl Gavenda.

Železničáři dlouhodobě uvádějí termín přestavby uzlu v letech 2028 až 2035 a náklady se odhadují na 70 miliard korun. Přestavěný uzel má být připravený na vjezd vysokorychlostních vlaků a má mít dostatečnou kapacitu pro zvyšující se hustotu provozu. Častěji totiž jezdí jak regionální, tak dálkové vlaky a současné hlavní nádraží už několik let balancuje na hraně kapacity.