Tržby Dopravního podniku města Brna poprvé v historii přesáhly miliardu korun. Rekord ve výši 1,021 miliardy korun padl i přesto, že se jízdné ve městě od roku 2012 nezdražovalo. Poklesl zájem o dlouhodobé předplatní jízdenky, naopak roste zájem o službu Pípni a jeď, díky které si cestující kupují jízdenku kartou přímo ve vozech. V tiskové zprávě o tom dnes informovala mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.

„Zájem cestujících o městskou hromadnou dopravu nás těší. Tržby ukazují, že jí lidé z různých důvodů stále častěji dávají přednost před individuální dopravou. Moderní a již ze 60 procent bezemisní vozový park, frekvence spojů, dobrá dostupnost, rychlost i cena – ve většině aspektů městská hromadná doprava vyhrává a lidé si to uvědomují. To je pro celkovou dopravní situaci ve městě a jeho fungování klíčové. Proto ji budeme i nadále finančně podporovat,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS).

Dopravní podnik města Brna potřebuje pro zajištění kompletní služby městu téměř čtyři miliardy korun ročně

„V loňském roce jsme na provozní náklady uvolnili 2,75 miliardy korun, pro letošní rok se částka s ohledem na ceny energií a zklidnění trhu snížila na 2,68 miliardy korun. Podpora města je tedy pro fungující městskou hromadnou dopravu v Brně klíčová a my v ní budeme pokračovat,“ uvedl radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Z hlediska preferencí jízdenek za poslední léta klesá zájem o předplatní jízdenky

„Tento trend sledujeme od období covidu, kdy lidé ztratili jistotu, jak se bude situace vyvíjet a odklonili se spíše k jednorázovým jízdenkám,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Předplatní jízdenky – tzv. šalinkarty přesto využívá 58 procent cestujících, jednorázové jízdenky 42 procent.

Mezi šalinkartami jednoznačně převládají roční, které tvoří polovinu všech předplatních jízdenek

„Lidé, kteří platí za odpady na území města, na tento druh mohou čerpat dotaci ve výši 1425 Kč a roční jízdné je tak vyjde na 3325 Kč, tedy asi 9 Kč na den. Pomyslnou druhou příčku si drží čtvrtletní jízdenky, následně měsíční,“ sdělil Havránek.

Z hlediska jednorázových jízdenek stále více cestujících využívá službu Pípni a jeď! a kupují si jízdenky kartou přímo ve voze. Aktuálně tvoří takto pořízené jízdenky polovinu z prodaných jednorázových lístků, 17 procent pak tvoří papírové jízdenky z běžné distribuce, 16 procent jízdenky z automatů a 15 procent SMS jízdenky a jízdenky z aplikací. Zbývající 2 procenta tvoří lístky zakoupené v prodejnách DPMB.

Novinkou z loňského roku je jízdenka 8 cest po Brně, alternativa univerzální jízdenky

Osm polí vyjde na 156 korun, cena za 45 minut jízdy je tak 19,50 korun. Těchto jízdenek se za rok 2023 prodalo 51 605 kusů za 8 miliónů korun.