Tunel Šaliny na Kampus teď hlídá svatá Barbora. Jeho hrubá stavba by měla být hotová ještě letos

Socha svaté Barbory chrání od úterka dělníky na stavbě tramvajového tunelu Šaliny na Kampus v brněnských Bohunicích. Hrubá stavba by měla být hotová ještě letos.

  • Foto

    Brňan (REJ)

Necelý metr vysokou a 120 kilogramů vážící sochu patronky důlních staveb umístili dělníci u portálu vznikajícího tunelu v ulici Netroufalky v úterý krátce po poledni. Svatou Barborku před tím požehnal ve svatopetrské katedrále brněnský biskup Vojtěch Cikrle. „Iniciativa dopravního podniku umístit na tramvajové trati sochu svaté Barbory mne upřímně potěšila. Kéž svatá Barbora provází všechny, kteří ji prosí o přímluvu v těžkých životních situacích,“ uvedl Vojtěch Cikrle.

Sochu z italského bílého mramoru z oblasti Carra během tří měsíců vytvořili pracovníci Kamenoprůmyslu Komárek v Letovicích na Blanensku ve spolupráci se sochařem Albertem Sotem.

Stavba tramvajové trati z Osové ve Starém Lískovci k univerzitnímu kampusu v Bohunicích přitom běží velmi rychlým tempem. „V tuto chvíli máme hotové všechny podzemní stěny hlavní části tunelu. Probíhají betonáže stropu, který bude dokončený v celé trase od Osové po Kampus do konce dubna,“ upřesnil generální ředitel brněnského Dopravního podniku Miloš Havránek.

V průběhu května pak dělníci podle něj strop zasypou a od přelomu léta a podzimu začnou s úpravami terénu včetně osazení zelení. „Prací na povrchu bude po zasypání tunelu postupně ubývat a velká část činností se v létě přesune právě do podzemí, odkud se bude vyvážet zemina a připravovat pokládka kolejí. Pro místní obyvatele to tedy výhledově znamená snížení prašnosti a hluku,“ vysvětlil Havránek.

Stavební práce se tedy ještě během jara přesunou hlavně na oba konce tunelu – do oblasti Osové a k Fakultní nemocnici Brno. „Kromě budování portálu tunelu před nemocnicí budou práce intenzivně pokračovat i v místě konečné stanice tramvají. V oblasti zastávky Osová dojde během výluky tramvajové dopravy k výměně stávajícího kolejiště v délce 450 metrů. Současně se vybudují nové zastávky, chodníky, schodiště a výtahy. A z Okrouhlé ulice se stane natrvalo pěší zóna,“ přiblížil další postup generální ředitel firmy FIRESTA Pavel Borek.

Provozu MHD se stavba dotkne na jaře i v létě, kdy kvůli napojení nové trati na stávající dojde k přerušení tramvajové dopravy v úseku Švermova – Starý Lískovec a Celní – Starý Lískovec. „V květnu, červnu a pak v září počítáme s tím, že budou tramvajové linky 6 a 8 ukončené ve smyčce Švermova. O letních prázdninách pak linky 6 a 8 odkloníme z Celní k Ústřednímu hřbitovu. Náhradní dopravu zajistí autobusy X6 a X8, případně úprava stávajících autobusových linek 61 a 69,“ vysvětlil dopravní ředitel dopravního podniku Jan Seitl.

Stavba 912 metrů dlouhé trati Osová-Kampus za 1,4 miliardy korun byla zahájena poklepem základního kamene v říjnu 2019 a první šaliny se na ni vydají příští rok na podzim. Tunel na trati měří 609 metrů a padne na něj 40 tisíc kubíků betonu.

Fotogalerie: