Podle vedení brněnského magistrátu se letošní turistická sezóna v Brně nakonec povedla. I přes restrikce spojené s pandemií nemoci covid-19, narostl oproti loňsku počet ubytovaných hostů, počet přenocování i podíl zahraničních návštěvníků. Výrazně stoupl prodej turistických karet Brnopas, město to uvedlo v tiskové zprávě.
Podle primátorky města Brna bylo kritické letošní první pololetí, kdy byly počty turistů zhruba o polovinu nižší ve srovnání s rokem 2020 a o více jak 80 % nižší ve srovnání s rokem 2019. Ve 3. čtvrtletí se situace výrazně zlepšila, pandemie oslabila a lidé začali cestovat.
„V Brně se ubytovalo 186 175 lidí, kteří zde strávili 390 686 nocí. Během tří měsíců se tedy počet hostů, kteří přijeli do Brna, zvýšil ve srovnání s loňskem o 25 %, přičemž počet domácích vzrostl o 18 % a počet zahraničních návštěvníků dokonce o více jak 40 %. Těch máme oproti celé České republice vůbec velmi vysoký podíl. V Brně jich byla řádově třetina, zatímco v celé republice pětina,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS).
U většiny turistických cílů se počty návštěvníků dotahují k číslům z roku 2019, někde je dokonce převyšují. „Ještě lépe se vedlo hvězdárně či lodní dopravě na přehradě. Je třeba říci, že v létě roku 2020 byl vysoký zájem o brněnské památky a jiné atraktivity způsoben vysokým podílem Brňanů mezi návštěvníky. V roce 2021 se už projevuje mírný odliv domácích směrem ven z Brna. I tak je celkový součet vstupů na top 10 cílů vyšší než v necovidovém roce 2019,“ doplnila informace uvolněná zastupitelka pro marketing a cestovní ruch Kristýna Černá.
Do popředí zájmu se dostává i brněnská turistická karta Brnopas. Přestože byly část sezóny zavřené hotely, ve srovnání let 2021 a 2020 jejich prodej vzrostl trojnásobně. „Letošní léto je na úrovni 73 % návštěvnosti ve stejném období roku 2019, což lze i tak považovat za úspěch. Cíl máme však jasný: Dosáhnout do konce roku 2025 stejné úrovně jako v roce 2019. K tomu budou napomáhat nové cílové skupiny, na které se Brno zaměří, rodiny s dětmi, cestující za zdravím v rámci takzvané lékařské turistiky a MICE klientela, tedy profesní, kongresoví, incentivní a eventoví návštěvníci,“ dodala Černá.