Podle předsedy představenstva SAKO Brno Filipa Ledera jde o první vozidlo této kategorie na alternativní pohon, které bude mít svozová či odpadová společnost v tuzemsku k dispozici.

Nákladní elektro vůz, zapůjčený firmou Volvo, bude v barvách společnosti SAKO Brno a s ukrajinskou vlajkou jezdit městem do poloviny března a mimo jiné pomáhat se svážením materiální pomoci pro ukrajinský lid.

„Původně jsme jej chtěli využit k rozvozu a servisu odpadových nádob v majetku města, nicméně testování musí ustoupit pomoci pro Ukrajinu. Bezemisní nákladní automobil prioritně zapojíme do charitativního programu,“ zdůraznil náměstek primátorky Petr Hladík (KDU-ČSL).

V prvních dnech bude tedy svozový elektrický vůz dispozici pro pomoc Ukrajině. „Tímto autem budou svážet ze šesti sběrných míst třeba deky, spacáky a další materiál pro uprchlíky z Ukrajiny. Bude také vozit nábytek do bytů pro Ukrajince,“ upřesnil Hladík. Pokud to situace dovolí, vyšle jej SAKO Brno také k rozvozu a servisu nádob.

„Z hlediska účelnosti testování potřebujeme, aby si elektro vůz co nejvíce vyzkoušel geograficky členitý terén města. Právě proto jsme uvažovali o jeho nasazení za vozidlo, které nyní za servisem našich 64 tisíc nádob na směsný komunální i tříděný odpad najede měsíčně v průměru dva a půl tisíce kilometrů, přičemž spálí okolo 450 litrů nafty. Ovšem stejně rozmanité cesty na něj čekají též v případě pomoci Ukrajině,“ poznamenal Leder.

Současné testování elektro nákladního vozu zapadá do souboru energetických a ekologických projektů městské firmy SAKO Brno, který pod názvem „Green future #2030“ nedávno představili právě Petr Hladík a Filip Leder.

„Nynější mezinárodně politická krize jasně ukazuje, jak mimořádně nebezpečné zůstává setrvávat v závislosti na dovozu plynu, či ropy. Za Brno o to naléhavěji platí naše priorita zajistit energetickou soběstačnost a vyrábět teplo a energii bez použití fosilních paliv,“ podtrhl brněnský náměstek Petr Hladík.

Pokud se nákladní elektromobil osvědčí, bude jimi SAKO Brno postupně obnovovat svůj vozový park a zároveň poptávat vozy na vodíkový pohon. Nárůstu cen energií se společnost neobává.

Již nyní vyrábí energetickým využíváním odpadu okolo 80 tisíc MWh elektrické energie ročně a další energii bude získávat po rozběhu projektu fotovoltaických panelů  na střechách domů. „V areálu SAKO Brno instalujeme dobíjecí stojany pro odběr naší elektřiny,“ plánuje Filip Leder.

Elektrický nákladní vůz Volvo preferovala společnost SAKO Brno kvůli technickým parametrům, především dojezdu, výkonu a doby nabíjení. Volvo FL Electric truck pohání elektromotor o maximálním výkonu 200 kW a trvalém výkonu 130 kW. Energii poskytují trakční baterie s kapacitou až 265 až 395 kWh, umožňující dojezd na jedno nabití kolem 250 až 300 km, nabíjení u baterií s kapacitou 265 kWh nepřesahuje 11 hodin při pomalém a 2 hodiny při rychlém nabíjení.