Velikonoční tématika v hudbě od 7. století po současnost. Od Byzance po moravský venkov. Gregoriánský chorál, zhudebněná Kniha nářků z 10. století, renesanční Řím, pravoslavný repertoár, obřady moravského venkova v 18. století, varhanní sklady i současná tvorba. „Během Svatého a Velikonočního týdne se v Brně potkaly všechny končiny země a jejich liturgie. Téma 28. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby je totiž  Ceremonie / Je dobré slavit Pána,“ vysvětlil dramaturg festivalu Vladimír Maňas.

Pestrost liturgií se promítla také do volby kostelů, kde se koncerty uskutečnil a ještě uskuteční. „Letos poprvé v kostele v Josefské ulici, který užívá řeckokatolická církev. Zazněly tam Byzantské pašije, které představil pravoslavný repertoár Svatého týdne. A den nato Emmertova symfonie pro sólové housle Ejhle a človek. Zajímavostí obou koncertů bylo to, že se odehrály ve tmě. Soubor Philokallia Ensemble zpíval při svíčkách a kostel zůstal zcela zhasnutý .

Milan Pal´a je jedním ze tří umělců, kteří se na festivalu představí v sólových programech. „Emmertova symfonie je mimořádná, dá se říci, že naplňuje definici psychedelického díla a tak je i zamýšlena: aby pohnula lidskou myslí alespoň na chvíli směrem ke spáse duše. Navíc byla zkomponována přímo pro Palu,“ uvedl skladatel Vojtěch Dlask. O další sólové večery se postarají dva varhaníci. Nejprve Hans-Ola Ericsson při temných hodinkách a programu, který kombinuje Bachova závažná díla s kompozicemi jeho současníků a aktuální severskou varhanní tvorbu. „Ericsson je jedním z výjimečných zjevů na mezinárodním hudebním poli, žádný jiný varhaník neuvedl v posledních desetiletích tolik světových premiér jako on,“ zdůraznil Maňas. Druhý varhanní koncert se koná v bazilice na Starém Brně a rozezní se při něm oba nástroje, jimiž bazilika disponuje. Posluchači se mohou těšit na ucelenou plejádu francouzských varhaníků/skladatelů od baroka po současnost to, jejich skladby přednese brněnský rodák mezinárodního věhlasu Michael Bártek.

Na úvod festivalu zazněl gregoriánský chorál v podání věhlasné Scholy Gregoriany Pragensis a po něm světová premiéra sklady Estonce Toivo Tuleva, která vznikla na objednávku festivalu. Její název So Shall He Descend odkazuje ke třem sestupům. „Tím prvním je sestoupení Ducha na Jeho národ, druhým Ježíšův sestup z Olivetské hory do Svatého města , který se slaví právě na Květnou neděli, kdy skladba zazní. A třetím, že jsme potomky (descendants) národa, který nadšeně vítal Spasitele a krátce nato žádal Jeho smrt,“ komentuje svoji kompozici Tulev. Většina zhudebněných textů pochází z básně Chalíla Džíbrána. Kromě toho, že dílo vzniklo přímo pro daný čas, je také určeno pro katedrálu na Petrově, kterou loni na podzim skladatel mnohokrát navštívil, aby se seznámil s její akustikou.

Premiéra zazněla za přítomnosti autora v podání Filharmonie Brno a sboru Ars Brunensis. Řídil ji šéfdirigent Dennis Russell Davies. Festival tradičně nabídl šest koncertů a trojí temné hodinky. 

A co nás ještě čeká? V úterý v kostele sv.Jakuba uvede Španělský soubor pod taktovkou svého uměleckého vedoucího Alberta Recassense v české premiéře vlastní verzi rekonstruovaných velikonočních slavností v Římě na konci 16. století. Mariánský chrám na Piazza Navona sloužil jako původní kostel kastilského národa v Římě. Místní náboženské bratrstvo zde organizovalo každoroční velikonoční procesí a protože jeho členem byl i slavný skladatel Tomás Luis da Victoria, zněla zde i jeho díla. Komorní sbor a soubor historických nástrojů však v rámci programu provedou i další skladby druhé poloviny 16. století, která při těchto procesích zněla. Ve čtvrtek se v Bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Mendlově náměstí můžete těšit na varhanní koncert Michaela Bártka s názvem Radost a zář. 

Ve svém závěrečném koncertu se Velikonoční festival setkává s programovou řadou souboru Czech Ensemble Baroque (zal. 1998). Roman a Tereza Válkovi vybudovali rozsáhlé třísložkové těleso (orchestr, komorní sbor a sólisté), které se od roku 2012 prezentuje vlastní koncertní řadou v Besedním domě v Brně či každoročními scénickými produkcemi na Hudebním festivalu Znojmo. Poněkud stranou mediálního zájmu a hlavních trendů takto existuje velmi kvalitní soubor stálého složení a tedy i s vlastním charakteristickým zvukem. K přednostem Czech Ensemble Baroque však patří také objevná dramaturgie a skutečnost, že právě v jeho řadách vyrostla řada vynikajících interpretů hudby 17. a 18. století. Bachovský velikonoční program v poučené interpretaci zazní v Brně vůbec poprvé. Tento závěrečný koncert se koná v neděli 28.dubna od 19:30 v Besedním domě.