V poslední adventní neděli se někteří lidé na jihu Moravy vydali na nákup. Fronty před nákupními středisky se ovšem dopoledne netvořily. Před menšími prodejnami, které musí kvůli vládním opatřením proti šíření koronaviru pouštět jen jednoho zákazníka na 15 metrů čtverečních, byly fronty jen v několika případech. Návštěvníků je méně než v předchozím roce, vyplývá z odpovědí oslovených zástupců center.

Návštěvnost brněnské Galerie Vaňkovka je od posledního uzavření stále ve 35procentním poklesu v porovnání s loňským rokem ve stejném období. "S ohledem na pokles návštěvnosti v uplynulých dnech nečekáme ani teď jiný vývoj. Pozitivně ale vnímáme, že se zákazníci rádi vrací k normálnímu životu a opět našli cestu do Galerie. V tuto chvíli si troufám říci, že nám chybí jen zákazníci z okolních kanceláři, kteří jsou zatím na home office, a také cestující za prací či studenti, jelikož spojujeme vlakové a autobusové nádraží," řekla manažerka centra Andrea Geyer.

Její slova potvrzují prodavačky z místního obchodu s kosmetikou. Podle nich je letošní rok o poznání klidnější. Větší nával očekávají ještě ve středu před Štědrým dnem, kdy dle jejich pozorování shání dárky na poslední chvíli především muži.

Zhruba o pětinu více českých zákazníků v posledním předvánočním víkendu zaznamenali ve Freeport Fashion Outletu v Hatích u Znojma. "Bohužel k nám stále nemohou rakouští zákazníci, a tak je celková návštěvnost centra v porovnání s loňským rokem nižší o zhruba 35 procent. Podle našich statistik zároveň vzrostl objem nákupů na jednoho návštěvníka, a to o 20 procent. Zajímavé je, že zákazníci přestože na osobu nakupují více, začínají v centru trávit podstatně méně času. Tento trend pozorujeme již delší dobu a nesouvisí jen s omezováním provozu restaurací v návaznosti na vládní restrikce. Spíše se zdá, že zákazníci navštěvují jednotlivé obchody více cíleně," řekl ČTK ředitel centra Jan Procházka.

Uvedl, že největší tržby zaznamenal u nájemců, kteří již před Vánoci nabídli zákazníkům atraktivní slevové akce. "Přestože slevy jsou již nyní v celém centru, nakupování stále probíhá bez jakýchkoliv problémů a front," doplnil ředitel.

Brněnský Avion Shopping park navštívilo nejvíce zákazníků minulý víkend. "Přispělo k tomu určitě to, že zákazníci si nebyli jistí, jestli bude další týden ještě otevřeno, a také bylo těsně po výplatě. Ve srovnání s loňskem to ale stejně bylo slabší," uvedla manažerka centra Kateřina Kafoňková.

Ani tam podle ní nevznikají žádné komplikace při nákupech a lidé se chovají ukázněně. Stejné to je podle pozorování zpravodaje ČTK v nedalekém obchodním centru Olympia, kde vznikaly fronty před obchody jen ojediněle.