Komunikace s rodinami a blízkými probíhala prostřednictvím moderních technologií a volný čas vyplňovali bohatými aktivitami. V současné době dochází k uvolňování opatření a senioři si mohou opět užívat návštěvy a další činnosti.

„Víme, že komunikace našich klientů s nejbližšími je velmi důležitá a jsme rádi, že jsme spojení v období pandemie Covid-19 nepřerušili. V prvních dnech karantény jsme pořídili tablety a nabídli možnost
komunikovat pomocí videohovorů prostřednictvím aplikace Skype, což většina rodin začala využívat. Od 25. května jsme zavedli tzv. koordinované návštěvy na základě předchozí domluvy. V maximální míře však dbáme na hygienu a ochranu zdraví našich klientů,“ přibližuje situaci v SeniorCentru Šanov jeho ředitel. Po uzavření domovů bylo z preventivních důvodů nutné zaměřit se na individuální  aktivity místo těch hromadných, mezi které patřily tzv. projektové dny, kdy se například malovalo na dřevo, dále se na programu objevilo zpívání, poslouchání hudby, předčítání denního tisku, časopisů a knih či kreativní jarní tvoření. Po čase bylo možné utvořit skupiny o velikosti pěti klientů a společně cvičili s balóny, zpívali, sledovali filmy v rámci filmového klubu, procvičovali paměť nebo vyplňovali vědomostní kvízy. „Jakmile vyšlo jarní sluníčko, scházeli se naši klienti venku u altánku. V tu dobu jsme pro ně také uspořádali sportovní den, do kterého se zapojili téměř všichni obyvatelé domova. Dokonce i ti, kteří potřebují k pohybu invalidní vozík,“ vypráví sociální pracovnice Jana Tesařová. 

V květnu pro své obyvatele otevřelo SeniorCentrum novou terapeutickou místnost Snoezelen, která pomáhá seniorům navozovat klid, pocity uvolnění a absolutní pohody. Prostřednictvím smyslové stimulace, tedy hmatem, zrakem, sluchem a čichem, dochází k pozitivní motivaci a podpoře rozvoje osobnosti. Snoezelen je tedy ideální terapeutickou metodou zejména pro klienty s Alzheimerovou chorobou či jiným typem demence. Jako další možnost relaxace si senioři užívali i perličkovou koupel nohou a návštěvu místního rehabilitačního centra, o které byl velký zájem.

„Ke konci května se omezení dále rozvolnila a za dodržení hygienických opatření jsme si pozvali harmonikáře, který nám zahrál na lidovou notu. Také jsme po dlouhé době uvítali pana faráře, jenž sloužil mši venku pod altánem, kde se shromáždilo více než padesát klientů. Za doprovodu varhan a zpěvu jsme tak naplnili i duchovní potřeby našich klientů. Do té doby mohli sledovat duchovní programy v televizi a online přenosy mší,“ dodává ředitel šanovského domova Michal Veleba.

Klienti také nezapomínali pravidelně chodit ven na procházky do areálu SeniorCentra, kde mohli obdivovat jezírko plné oranžových rybiček a kvetoucích leknínů, ale také voliéru s párem pávů, kterému přibylo šest mláďat. Zaměstnanci domova také vysázeli levandulové záhony pro zpříjemnění pobytu klientů, vytvořili venkovní zvukový dendrofon, reflexní venkovní chodník a další místa, která mohou senioři využít nejen k odpočinku, ale také k pohybu a relaxaci. Samotný personál si zase může užívat venkovní hru discgolf, která v poslední době získává na popularitě.

„Jsem si jistá, že i tato nepříznivá doba měla svá pozitiva. Ještě více se prohloubily vztahy mezi klienty a zaměstnanci. Vzájemná důvěra, porozumění, pohlazení i objetí, to vše bylo a je součástí našeho domova, nejen v době koronavirové,“ dodává Jana Tesařová.