Podle lidovců, kteří tuto formulaci prosazují, je to jediná možnost jak v Brně řešit dopravu. Metro má podle nich propojit sever města dvoukolejným železničním tunelem s novým nádražím a pokračovat na jihovýchod do Chrlic a připojit se na trať do Slavkova. „Vidím jako zásadní problém, kdybychom postavili nové nádraží a metro by nebylo. Práce se sice mohou o pár měsíců míjet, ale bez tohoto diametru být nemůžeme. Doprava by kolabovala,“ uvedl Petr Hladík, 1. náměstek primátora města Brna. Ten dále dodal, že by se tím pádem mohlo upustit od Nové městské třídy, která by vyžadovala bourání mnoha domů.

Nápad „metra“ tu již byl historicky několikrát, v roce 2011 dokonce vznikla i studie proveditelnosti, kterou nyní bude Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) aktualizovat. Od jihu až ke stanici Šumavská je metro zaneseno také v územním plánu. Nic nebrání tomu, aby byla spuštěna příprava dokumentace pro územní rozhodnutí a stavební povolení.

„Studie odhaduje náklady na stavbu úseku Křenovice – Sokolnice – Brno – Technologický park – Řečkovice na 20 mld. Kč. Nicméně je nutno vzít v potaz skutečnost, že je reálné uvažovat o efektivnějším trasování a rozložení zastávek. V tomto případě lze očekávat náklady cca 10 mld. korun. Toho chceme dosáhnout ve spolupráci se Správou železniční a dopravní cesty (SŽDC), která bude zadávat studii proveditelnosti nového diametru. Pokud se město rozhodne, lze připravovat rychle projektovou dokumentaci pro územní řízení a stavební povolení. Zřejmě ideální trasou by v tomto případě bylo propojení stanic Nové nádraží – stávající nádraží – Česká – Konečného náměstí – Šumavská/Veveří – nádraží Kr. Pole. Navíc diametr je zanesen v územním plánu od jihu až po Šumavskou/Veveří, takže drtivou většinu stavby jsme schopni připravovat a projektovat bez změny územního plánu,“ uvedl dopravní expert KDU-ČSL Filip Chvátal. Ten dále dodal, že podle jeho odhadu by mohlo metro použít 20.000 lidí denně, navíc by byl tunel veden jen mělce pod povrchem a neexistovaly by žádné otevřené stavební jámy.