Jihomoravští farmáři si s koronavirovou krizí poradili jednoduše a pružně stejně jako řada dalších výrobců jiných surovin: přesunuli se do online prostoru. Řadě z nich pak s tímto přechodem pomohl internetový obchod Od-farmare.cz.

„Trendem dnešní doby je nakupování online a covid to ještě zvýraznil. Zákazníci nemohli na trhy, takže jsme jim nabídli pohodlnou internetovou alternativu. Vyberou si ze široké nabídky a my jim to od farmářů přivezeme. Rozvážíme vždy ve čtvrtek a v pátek, takže lidé přesně vědí, kdy jim přistanou čerstvé potraviny přímo na stůl a mohou si na víkend naplánovat třeba skvělou grilovačku,” upřesnil zpravodajskému portálu BRŇAN Dušan Štěpánek ze zmíněného internetového obchodu.

Lidé se totiž podle něj čím dál víc zajímají o původ svého jídla a chtějí opravdu dobré suroviny. Zároveň se nechtějí tlačit v supermarketech a zboží si rádi nechají přivézt. A tento trend umocnila podle Štěpánka právě pandemie covidu.

Nakupování potravin v supermarketu je sice tradice, která jen tak nezmizí, ovšem pořád víc zákazníků lidí si uvědomuje, že kvalita potravin v hypermarketech není vždy stoprocentní. „Stali jsme se popelnicí Evropy. Například ve Švýcarsku farmářské trhy prakticky neexistují, protože v klasických obchodech lidé najdou vše v prvotřídní kvalitě,” zdůraznil Dušan Štěpánek.

Proto i zákazníci v tuzemsku hledají zdravější a chutnější alternativy od výrobců, které dobře znají a můžou jim věřit. „Lokální suroviny od místních farmářů zažívají obrovský boom,” míní Štěpánek, který se v obchodě Od-farmare.cz stará o dovoz kvalitních produktů od jihomoravských farmářů až ke konečným spotřebitelům. Farmáři jsou za tento prodejní kanál rádi, protože se soustředí na výrobu a mají zajištěnou distribuci.

Sortiment farmářských potravin se přitom vždy mění se sezónou. „Aktuálně lidé nejvíce nakupují produkty na grilování, takže nejvíce frčí maso či sýry. To doplňuje velká poptávka po pivu z minipivovarů, ciderech či limonádách,” vypočítal Dušan Štěpánek.

Napříč ročními obdobími jsou pak podle něj v kurzu hlavně mléčné výrobky, v zimě zase vedou například pečené a bylinné čaje na imunitu. „Lidé si také oblíbili trendy výrobky jako je třeba rybí paštika z farmy Poříčí, nebo Slanináda z Chuti Moravy, která vychází z receptů našich babiček,” dodal distributor farmářských dobrot.