Zástupci obcí, spolků a veřejnosti podali žalobu ke Krajskému soudu v Brně kvůli aktualizaci zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje. Nesouhlasí s vedením silnice 43, která má spojit Brno se severní částí regionu. Kritizují zvolenou variantu, která vede hustě obydleným územím včetně několika brněnských městských částí, vadí jim i postup kraje při posuzování variant. ČTK o tom informoval starosta Ostopovic na Brněnsku Jan Symon. Zastupitelé kraje schválili aktualizaci zásad loni v září. Jde o krajský územní plán, kterým se v příštích letech bude řídit mimo jiné plánování staveb.

Oponenti prosazují posouzení takzvané optimalizované varianty. Podle nich tato varianta reprezentuje obchvat Brna, severní obchvat Kuřimi a obchvat Lipůvky a vyhýbá se obydlenému území dalších obcí. "V průběhu zpracování územní studie se (tato varianta) kamsi vytratila. Zastupitelé pak volili mezi třemi prakticky identickými verzemi Bystrcké varianty. Takový postup nepovažujeme za legitimní, a proto se také obracíme na soud," uvedl Symon.

Obce a další žalobci napadají krajský územní plán u soudu už potřetí. V roce 2012 uspěli a soud zásady územního rozvoje zrušil. V roce 2017 Jihomoravský kraj nové zásady obhájil. Po schválení loni v září se počítá s trasou silnice I/43 přes brněnské městské části Bosonohy, Bystrc, Kníničky a s dopadem na Brněnskou přehradu. Žalobci tento záměr kritizují i proto, že přivede další dopravu a související zátěž do oblasti na jihozápadě brněnské aglomerace, která se už nyní potýká s překračováním zákonných limitů pro hluk a znečištění ovzduší.

Žalobci také varují před negativním vlivem silnice I/43 na řadu obcí, a to nejen na jihu Brna, ale i na Jinačovice, Rozdrojovice, jižní část Kuřimi, Malhostovice, Drásov, Všechovice, Skaličku a další. K soudu nyní putují dva návrhy na zrušení části zásad. "První se týká postupu kraje při schvalování dopravních variant, druhá se zabývá dalšími vadami aktualizace," dodal Symon.

Krajský radní pro oblast územního plánování Martin Maleček (Starostové pro Jižní Moravu) již dříve uvedl, že studie počítá s vedením určitých části v Brně pod zemí. Hlukovou studii podle něj kladně posoudilo i ministerstvo životního prostředí a krajští hygienici. "Výsledky prověřovaných studií jsou stejné bez ohledu na to, zda byla či nebyla podána žaloba. Pro Jihomoravský kraj se na obsahu zásad nic nemění," napsal Maleček ČTK. Dodal, že žaloba jej nepřekvapila.

Silnice 43 se má odpojit od D1 blízko městské části Bosonohy a směřovat severně přes Bystrc, podél hráze Brněnské přehrady a přes městskou část Kníničky. Dále povede ke Kuřimi a na sever k Černé Hoře a Boskovickou brázdou k Moravské Třebové, kde se má napojit na plánovanou dálnici D35. Trasa silnice je předmětem diskuzí a neshod už řadu let.