Jejich řešení má dotáhnout současné zastupitelstvo na základě studie, jejíž výsledky kraj dostal na konci loňského roku.

Náměstek hejtmana Martin Maleček (Starostové pro jižní Moravu), který má územní plánování na starosti, usiluje o to, aby byl krajský plánovací dokument aktualizovaný, tedy kompletní na podzim příštího roku před dalšími krajskými volbami.

Studie především určila, kudy povede nejspornější silnice celého kraje. Jde o silnici 43 a zatím není rozhodnuto, zda půjde o klasickou dálnici či čtyřpruhovou silnici. Brněnští radní ve středu na jednání schválili požadavek vůči kraji, aby vyřešil ještě před projednáváním aktualizace právě podobu silnice 43. Požaduje, aby byla kompletně zakrytá při průchodu Kníničkami a Bystrcí a v Bosonohách byla maximálně oddálená od zástavby. Dále požaduje v zásadách ukotvení obchvatu Maloměřic a Obřan s napojením na velký městský okruh v úseku Rokytova.

Kraj nyní musí nechat aktualizaci zpracovat projektantem a poté ji projednat s veřejností, musí získat souhlasná stanoviska příslušných úřadů a až provede veškeré nutné administrativní kroky, může územně plánovací dokument vydat.

Studie mimo jiné také doporučila nestavět jihozápadní tangentu, což měla být spojnice D1 a D52. Dále doporučila jižní obchvat Kuřimi a jižní obchvat Rosic. Na jihovýchodě Brna se doporučuje úprava dálnice D1 mezi Slatinou a Holubicemi, aby jiná skladba mimoúrovňových křižovatek více vyhovovala dopravním potřebám. Obchvat Slatiny by měl vést také dál od zástavby a blíže D1, než se dosud plánuje.