Brněnské HaDivadlo vezme v nové inscenaci Humanismus 2022 publikum do Benátek, ovšem nikoliv na bezstarostnou dovolenou. Představení se odehrává v apartmánu, kde parta přátel po dojmem návratu války do Evropy uvažuje nad politikou i vlastními morálními hodnotami. Na inscenaci spolupracovali režisér Ivan Buraj a scenárista Bohdan Karásek. Premiéra bude v sobotu.

Autorské představení vychází ze skutečné situace: hledání vhodných textů pro letošní sezonu v HaDivadle. Buraj totiž plánoval uvést titul meziválečného ruského emigranta Viktora Šklovského. Po vpádu Ruska na Ukrajinu plán přehodnotil.

„Bohužel je velká spousta ruských autorů, kteří byli nějakou dobu svého života opoziční vůči tomu kterému režimu, ale přitom nepřestali být loajální vůči obecnějšímu ruskému imperiálnímu myšlení. Šklovskij i Josif Brodskij, který byl taky v našem hledáčku, jsou v tomto směru problematické osobnosti,“ uvedl Buraj.

„Neříkám, že je máme přestat číst, ale uvést něco na divadle v současné situaci je gesto jiné kvality, má to pro mě vždy charakter přiznání se k něčemu. A pak mi začala připadat všechna tato dilemata jako velmi podstatná, došlo mi, že ta komplikovaná a strastiplná cesta k námětu letošní sezony je tím námětem,“ objasnil Buraj.

Postavy tak na scéně řeší podobná dilemata jako divadelníci při plánování nové sezony. V inscenaci vystupují divadelní režisér a jeho kamarád, jenž nedostudoval dramaturgii a nyní je anesteziologem. Ženské postavy jsou tři – vedle partnerek obou mužů ještě Nasťa, původem Běloruska, která do inscenace vnáší neklidný tón člověka vykořeněného z původního prostředí a chápajícího svobodu v jiných souvislostech.

Inscenace se odehrává v realistické scéně Antonína Šilara, která evokuje krátkodobé dovolenkové bydlení. Pod hudbou je podepsaný Michal Cáb. Vycházel také z motivů symfonií Gustava Mahlera užitých ve filmu Smrt v Benátkách režiséra Luchina Viscontiho.