Radnice brněnských městských částí zjišťují klima ve školách, které zřizují. V části Brno-střed i Bosonohách má průzkum za úkol odhalit, co škola a její zřizovatel mohou zlepšit a co naopak žáci, rodiče a zaměstnanci školy oceňují. V Bosonohách byl inspirací dřívější průzkum v části Brno-sever, řekl dnes novinářům starosta Bosonoh Martin Černý (KDU-ČSL). Z něj tehdy vzešel třeba požadavek na zlepšení komunikace některých zařízení, doplnil místostarosta městské části Brno-sever Martin Glogar (KDU-ČSL).

V Bosonohách se dotazníkové šetření týká základní, mateřské a lesní mateřské školy. „Mapování klimatu je pro nás důležité, protože chceme mít zpětnou vazbu od těch, kteří tvoří každodenní život školy. Ať už od zaměstnanců, rodičů i žáků. Pomůže nám to zjistit, kde máme rezervy a co můžeme zlepšit,“ uvedl Černý. Velkou roli podle něj hraje to, že je šetření anonymní. „Nemáme žádné problémy, ale chceme hledat i drobnosti, které můžeme zlepšit. Věřím, že někdy si je řeknou třeba rodiče mezi sebou v kavárně, ale nám ne,“ dodal.

Průzkum potrvá 14 dní. Díky systému monitoringu pod vedením odborníka z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity bude možné zpětnou vazbu odborně zhodnotit a následně na jejím základě dlouhodobě pracovat na zlepšení školního prostředí, věří Černý.

K témuž přistoupila část Brno-střed ve spolupráci s 11 základními školami

„Mapování klimatu reaguje na aktuální potřebu zlepšení školního prostředí. Zajímá nás, zda se žáci cítí bezpečně, jsou spokojeni s výukou i školním vybavením a také jak vnímají školu rodiče a učitelé. Chceme vědět, co ve školách funguje, a co by mohlo být lepší,“ sdělil místostarosta Martin Vrubel (KDU-ČSL). Městská část získá podle něj díky mapování informace jak o celkovém stavu školství, tak o potřebách jednotlivých škol.

Část Brno-sever, kde je sedm základních a 11 mateřských škol, měřila spokojenost na podzim 2023

„Zajímavé bylo zjištění třeba u školy na Merhautově, kterou z 80 procent navštěvují romské děti a dochází tam i ty sociálně ohrožené. Potýká se s pověstí problémové a segregované školy, nicméně z hlediska bezpečnosti, komunikace nebo otevřenosti vyšla škola z průzkumu nejlépe,“ poznamenal Glogar. Průzkum byl podle něj pro samosprávu přínosný, další kolo plánuje příští rok. „Že se zřizovatel dotazuje a ptá po klimatu, také dává školám signál, že je to důležité téma. Že nejde jen o akademické výsledky, ale i o pocity. Zároveň jsou to propojené nádoby, pokud se děti cítí ve škole dobře, jsou lepší i jejich výsledky,“ míní místostarosta.