Vědci z brněnského Honeywellu začínají s komplexním testováním nového vodíkového pohonu určeného pro letadla. Na jeho vzniku pracuje mezinárodní konsorcium 12 firem a organizací, v jehož čele stojí tým z Brna. Projekt nazvaný Newborn testováním vstupuje do druhé fáze, první let by mohl být reálný v roce 2029, řekli novinářům technický vedoucí týmu Ondřej Kotaba a koordinátor konsorcia Miroslav Matoušek. Newborn má hodnotu asi dvě miliardy korun a je financovaný Evropskou unií.

„Naše konsorcium vyvíjí celý systém pohonu pomocí vodíkových palivových článků včetně všech podsystémů. Od kryogenní nádrže pro kapalný vodík až po vrtuli. Každou z částí má na starosti některý člen konsorcia. Jde o takzvanou ověřenou technologii, ne o prototyp,“ uvedl Matoušek.

Nadcházející testy ověří výrobu elektřiny z vodíku včetně správné společné funkce všech podsystémů, které už testováním prošly

„Zdroj energie tvoří základ pohonného systému navrženého jako náhrada spalovacích motorů v letectví, zejména v segmentu krátkých letů. Jeho jádrem jsou palivové články, které vyrábějí elektřinu elektrochemickou přeměnou vodíku a vzduchu. Tento proces neprodukuje žádné emise CO2 a díky vysoké energetické hustotě vodíku nabízí výrazně delší dolet než například baterie,“ uvedl Kotaba.

Funkci palivových článků podporují další podsystémy, jako je přívod vzduchu, konverze a distribuce elektrické energie, tepelný management a recirkulace vodíku.

„Celou technologii vyvíjíme tak, aby byla škálovatelná pro různé typy letadel. Nebude ale možné ji rovnou nasadit do již existujícího typu letadla, půjde o nové typy letadel, které budou pro tuto technologii uzpůsobené,“ konstatoval Kotaba.

Vědci počítají s tím, že by letadla s vodíkovým pohonem sloužila spíše pro kratší lety nad evropským kontinentem, zatím předpokládají jeho využití maximálně v letadlech s 19 pasažéry

V laboratořích Honeywellu nyní vzniká i mobilní laboratoř, kterou bude možné přesunout do Ústavu jaderného výzkumu v Řeži u Prahy, kde se bude testování konat, a potom zase zpět.