Brněnský dopravní podnik podepsal smlouvu s výrobcem SOR Libchavy na dodávku 37 naftových kloubových autobusů SOR NS 18. Zaplatí za ně téměř 370 milionů korun, výrobce je bude dodávat postupně do konce roku 2027, uvedla v tiskové zprávě mluvčí podniku Hana Tomaštíková.

Jde o autobusy, které v Brně dosud nejezdí, pouze jejich kratší varianta. „Obnova vozového parku je pro nás dlouhodobou prioritou. Nové autobusy nám umožní vyřadit nejstarší naftové vozy, které už jsou nájezdem kilometrů za hranicí efektivního provozu,“ řekl generální ředitel dopravního podniku Miloš Havránek. Jde o krátké autobusy Iveco Crossway z roku 2010 a kloubové vozy Solaris Urbino z roku 2013. Najeto mají přes 800.000 kilometrů.

Nové autobusy jsou nízkopodlažní, plně klimatizované a splňují emisní limity Euro 6

Jako některé starší vozy jsou vybavené USB zásuvkami a nově také antikolizním systémem, který detekuje překážky před vozidlem a upozorní řidiče na riziko kolize. „Autobusy budou disponovat i systémem automatického počítání cestujících, který podnik v současnosti zavádí,“ napsala Tomaštíková. Cestující se s nimi setkají nejčastěji na okružních linkách 44 a 84 a také na linkách 50 a 78.

Dopravní podnik provozuje zhruba 300 autobusů, polovina z nich je na zemní plyn a polovina na naftu. Jejich provoz je důležitý i vzhledem k tomu, že mohou jezdit při výpadku elektřiny či při mimořádných událostech, slouží i jako záloha pro nutnost jakékoliv evakuace osob.