Brněnský dopravní podnik ve velkém obnovuje vozový park trolejbusů a dnes představil nové vozy Škoda 27Tr.
Zatím do brněnských ulic vyjelo třináct trolejbusů Škoda 27Tr, dalších sedm výrobce dodá do konce letošního roku. Za dvacítku vozů dopravní podnik zaplatí 239 miliónů korun. V příštím roce využije rámcové smlouvy a za stejnou cenu přikoupí dalších dvacet tohoto typu.
„Trolejbusová doprava je spolu s tramvajovou příkladem přepravy šetrné k životnímu prostředí. Vedle hledání nových řešení, jako je například vodíkový pohon, budeme dál klást důraz na obnovu vozů v elektrické trakci. Pevně věřím, že se dopravnímu podniku podaří dovést do konce i další plánované zakázky na nákup trolejbusů a do konce roku 2023 dojde ke kompletní výměně trolejbusů z 80 a 90. let za nové,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková (ODS).
Vedení dopravního podniku připustilo, že se jim dlouhodobě nedařilo pořídit nové trolejbusy. Poslední větší obnova vozového parku této trakce proběhla před šesti lety, kdy podnik koupil třicet vozů typu 31Tr. „O to větší je naše radost z uskutečněného nákupu dvaceti trolejbusů Škoda 27Tr, ke kterým v příštím roce přidáme dalších dvacet. Naše plány tím ale nekončí, věříme, že rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže nám dá zelenou k nastartování projektu montáže nových trolejbusů u nás v podniku a podaří se nám pořídit i krátké trolejbusy,“ dodal generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Trolejbusy Škoda 27Tr jsou čtyřdveřové kloubové vozy o délce 18 metrů, z nichž každý pojme více než 120 osob. Cestujícím nabídnou komfortní svezení v klimatizovaném a plně nízkopodlažním interiéru vybaveném pohodlnými, částečně čalouněnými sedadly, USB nabíječkami a informačním systémem s LCD monitory.
První trolejbusy Škoda 27Tr do Brna dorazily v listopadu a jejich dodávka bude pokračovat do Vánoc. Cestující se s nimi svezou na páteřních linkách 25, 26 a 37. „Mezi jejich fyzickým dodáním a nasazením do provozu je potřeba vozy zkontrolovat, oživit řídicí a informační systém, označit evidenčními čísly a piktogramy, nainstalovat validátory, zaevidovat do majetku a informačních systémů dopravního podniku a proškolit řidiče a mechaniky,“ doplnil Havránek.
Nové vozy v provozu nahradí trolejbusy typu 15Tr, 22Tr, 25Tr, ale i 14Tr a 21Tr. Některé z nich v Brně jezdí od 80. a 90. let a jsou na hranici své životnosti. Část z nich čeká likvidace, o devět kusů typu 25Tr projevil zájem Dopravní podnik Ústí nad Labem.
Brno je největším provozovatelem trolejbusové dopravy v Česku. První trolejbusy zde do ulic vyjely v roce 1949. Dnes ulicemi města jezdí na 12 linkách téměř 140 trolejbusů.