Havrani z Brna už podle ornitologů pomalu odlétají zpět za větší zimou do Běloruska či Ruska. Letos je to kvůli teplému počasí o něco dříve. Ornitologové v neděli veřejnosti ukázali slet poblíž univerzitního kampusu na shromaždiště před odletem na nocoviště. Nocoviště je ohroženo plánem na budování lanovky. Ornitologové kvůli tomu připravili petici, kterou jen elektronicky zatím podepsalo asi 1800 lidí, řekl předseda Jihomoravské pobočky České společnosti ornitologické Jan Sychra.

O stavbu lanové dráhy z brněnských Pisárek k univerzitnímu kampusu usiluje brněnský dopravní podnik. Poslední velké zimní nocoviště havranů polních a kavek obecných na jižní Moravě je přitom podle ornitologů přímo v trase plánované lanovky. Jejich počty se tam v posledních zimách pohybují až kolem 15.000 jedinců.

„Havrani polní na Brněnsko přilétají v zimním období z dalekých hnízdišť v Rusku a Bělorusku a na nocování se k nim připojuje i prakticky celá brněnská populace silně ohrožených kavek obecných. Společné nocování jejich velkých hejn je z širšího okolí Brna známé více než 100 let,“ uvedl Sychra.

Havrani z Brna nyní pomalu odlétají za větší zimou do Běloruska či Ruska, aby se na podzim zase vrátili

Ještě minulý týden jich na nocovišti podle Sychry bylo asi 8500, teď o víkendu asi 6000. „Odlétají postupně, takže ti poslední odletí až v březnu, což tak bývá,“ uvedl Sychra.

Petici proti stavbě lanovky, která by ohrozila nocoviště ptáků, podle Sychry elektronicky dosud podepsalo asi 1800 lidí. O počtu lidí, kteří petici podepsali fyzicky, neměl přehled. Počet petičních míst je po Brně podle něj ale více než deset. Petici mohli zájemci podepsat i dnes na exkurzi. Podle Sychry dorazilo asi 250 lidí, například rodiny s dětmi. Lidé z louky poblíž kampusu pozorovali slétající se ptáky.

Délka zamýšlené dráhy má být zhruba 1,7 kilometru. Výchozím bodem je nástupní stanice Pisárky-Lipová, lanovka má vést k mezistanici Riviéra a poté ke kampusu

Plánovaná přepravní kapacita je až 2000 lidí za hodinu. Proti zamýšlené stavbě se ozvaly i další protestní hlasy, ve stavebním řízení se odvolala například Masarykova univerzita i někteří občané. Začátek možné stavby ale není jistý, na lanovku je podle dřívějšího vyjádření dopravního podniku téměř nemožné získat dotaci z evropských peněz.