Stromořadí starých lip, které loni vyhrálo soutěž o alej roku, lemuje silnici druhé třídy 372 mezi Svárovem a Chlumem. Do Velkých Opatovic se po ní jezdí třeba ze směru od Brna. Mnozí řidič si však oprávněně stěžují, že rozbitá a zaflikovaná silnice je úzká, takže se tam často dvě auta vedle sebe se nevejdou. A problém s vyhýbáním tam mají hlavně kamiony a nákladní auta.

Proti chystanému kácení stoletých stromů vznikla petice, kterou podepsaly už stovky lidí, a krajský úřad je zatím zastavil. A stovky lidí podpořily i petici za opravu silnice. Hejtman jel situaci řešit přímo na místo se zástupci obou iniciativ a tamními starosty. „Krajský úřad vrátil stavební povolení zpět do Boskovic,“ upřesnil Grolich.

Podle něj jsou ve hře tři možná řešení. „Můžeme jet podle původního plánu. Limitem této varianty je však letošní září, kdy musíme mít v ruce stavební povolení na rekonstrukci silnice. Druhá možnost je zastavení projektu kvůli kácení stromů. Nemyslím si, že bychom k tomuto řešení dospěli, protože tuhle silnici je třeba opravit,“ uvedl přímo v aleji hejtman.

Proto podle něj přichází na stůl ještě třetí kompromis, při němž by byla v nejhorším místě Svárovské aleje silnice zúžena. „Musel by se ale upravit projekt, což by mohlo vzhledem k zářijovému termínu povolení stavby znamenat problém,“ dodal Grolich.

Jeho náměstek pro životní prostředí Lukáš Dubec (Piráti) navíc upozornil, že kraj má na stomilionovou opravu silnice z Chlumu do Svárova dotaci 80 milionů korun. Pokud by se silnice odklonila, jak to někteří odpůrci kácení navrhovali, pak by to podle Dubce opravu prodražilo a kraj by mohl o dotaci přijít.

Podle starostky Velkých Opatovic Kateřiny Gerbrichové (Město lidem) se silnice v havarijním stavu musí opravit. „Jako zástupci města a okolních obcí máme mandát od občanů dělat všechno pro to, aby se stav silnice zlepšil. Pracujeme na tom už pátý rok a velmi by nás mrzelo, kdyby tato snaha nebyla vyslyšena. Proto vítám, že jsme se s vedením kraje dohodli, že zkusíme najít nějaké variantní řešení,“ sdělila starostka.

Všechny stromy by se podle hejtmana nemusely kácet a k zemi by šly jen lípy v místě, kdy by se udělaly výhybny. „Je však možné, že při nastolení této varianty narazíme do zdi a nebude to proveditelné v rámci stavebního povolení, došlo by ke kompletní změně projektu a přišli bychom o dotaci,“ vysvětlil Grolich.

A doplnil, že jihomoravští silničáři se při opravě silnice musí řídit územním rozhodnutím a nemůžou jít do trasy širší nebo jiné, než je v něm určena. „Jinak to v případě kompletní změny projektu znamená, že se vracíme na začátek a přijdeme o dotaci, o kterou bychom museli znovu žádat,“ dodal hejtman s tím, že začátek opravy silnice by se tak odložil odhadem o pět let.