Jihomoravané nejvíce přitahují knihy a památky, ukázal to průzkum Kanceláře Kreativní Evropa, který mapoval konzumaci kultury v České republice. Zpravodajský portál BRŇAN o tom informovala mluvčí Kanceláře Kreativní Evropa Martina Houšková.
„Téměř tři pětiny Jihomoravanů sáhnou po knize alespoň jednou do měsíce. Naopak koncerty současné hudby, divadla či festivaly místní tolik nenavštěvují,“ popsala Houšková.
Průzkum pro Kancelář Kreativní Evropa, která je českým zastoupením stejnojmenného programu Evropské unie na podporu kulturních a kreativních odvětí, zjišťoval vztah Čechů ve věku 18 až 65 let ke kultuře.
Z průzkumu, kterého se účastnilo 1500 respondentů, vyplynulo, že Češi jsou národem výletníků a pravidelnými návštěvníky hradů a zámků. Na Jižní Moravě takto tráví čas alespoň jednou ročně 80 % místních, a to napříč všemi generacemi. V republikovém srovnání tak patří Jihomoravané mezi nejzapálenější výletníky.
Data z výzkumu Kanceláře Kreativní Evropa ukázala, že mezi Čechy je 40 % pravidelných divadelních diváků, kteří na činohru vyrazí alespoň jednou ročně. V Jihomoravském kraji je počet pravidelných diváků nižší, kolem 35 %. A zatímco na koncerty současné hudby chodí pravidelně alespoň jednou za rok polovina Čechů, na Jižní Moravě na koncert ročně zavítá jen 40 % lidí.
„Z průzkumu vyplynulo, že za živou kulturou vyrážejí častěji obyvatele větších měst, kde je kulturní nabídka frekventovanější a pestřejší. Dvě pětiny Jihomoravanů navštěvují koncerty současné hudby alespoň jednou ročně. Necelá polovina z nich navštíví muzeum nebo galerii také jednou do roka. Mnohem menší procento lidí oproti českému průměru nikdy nenavštívilo koncert vážné hudby nebo operu či balet,“ dodala vedoucí Kanceláře Kreativní Evropa Kultura Magdalena Müllerová.
Z celorepublikového průzkumu vyplynulo, že pro polovinu Čechů jsou kultura a kulturní akce opravdovou součástí jejich života, druhá polovina tráví volný čas kulturou spíše příležitostně. Tím hlavním důvodem však není věk nebo vzdělání. Výsledky ukazují jasnou souvislost mezi frekvencí návštěv kulturních akcí a bydlištěm respondentů. Šest procent Čechů jsou kulturní nadšenci, kteří vyráží za kulturou i za hranice, po Evropě jezdí nejčastěji na hudební festivaly a do galerií, to se týká především mladých do 26 let.
„Průzkum nám ukázal, že Jihomoravané sice navštěvují kulturní akce, ale řada z nich pouze jednou ročně. Což vyplývá z nabídky v místě bydliště. Zájem ale u obyvatel menších měst není výrazně nižší. 35 % obyvatel z celého kraje jezdí za kulturou i na delší vzdálenosti, třeba do hlavního města. Chování diváků je třeba neustále sledovat a hledat nové způsoby přístupu ke kultuře. Jedním z možných řešení může být například to, že umělci budou jezdit za diváky a ne naopak,“ uzavřela Müllerová.
Co Čech, to muzikant? Dle průzkumu, který pokrýval i kulturně zaměřené volnočasové aktivity obyvatel, již toto oblíbené úsloví bohužel neplatí. Ve volném čase si na nástroj zahraje jen 12 % Jihomoravanů. A že tradice v tomto kraji ještě nevymřely, ukazuje také počet lidí, kteří se ve volném čase věnují výtvarnému umění, ručním pracím či užitému umění, jako je třeba výroba keramiky nebo řezbářství. Zkušenosti s nimi má polovina obyvatel Jihomoravského kraje.
Průzkum proběhl na přelomu února a března 2022. Sběr dat byl realizován prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 1575 respondentů ve věku 18-65 let.