Jiří Crha: Do dopravy jdou rekordní částky, revoluční změny jsou i na železnici
Foto:
archiv Jiřího Crhy
V krajské správě je téměř 4 300 kilometrů silnic II. a III. třídy, a neuvěřitelných 1143 mostů. V letošním roce dostali silničáři rekordní částku na opravy, investice a další celoroční údržbu, v plánu jsou další projekty čítající miliardy korun. Zásadní modernizací prochází také železniční doprava, více už náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu Jiří Crha.
Z číselné řady je patrné, že za poslední roky jdou do dopravy rekordní finance, letos je to nejvíce v historii, přesto jsou silnice stále plné děr, jak je to možné?
Ano, je to tak. V současné době investujeme do dopravy opravdu historicky nejvyšší částky. Je to nezbytné, protože na silnicích je obří dluh, který musíme postupně splácet. Ačkoli investujeme nejvíce, pořád to není dost. Jedinou cestou, jak to změnit, je znovu zvýšit rozpočet. Na to ale momentálně nemáme dostatek prostředků.
Je vůbec nějaké řešení, máte recept?
Povedla se nám obrovská věc. Dohodli jsme zákonnou změnu tzv. RUD, tedy změny rozdělení daní mezi kraje, obce a stát. Výsledkem je férovější financování, což znamená, že náš kraj bude mít o několik miliard korun ročně více. Letos jsme z našeho rozpočtu do krajských silnic investovali téměř 2 miliardy korun, pokud ke změně dojde, můžeme počítat v následujících letech s navýšením několika dalších miliard korun. To je obrovský posun, který nám umožní lépe spravovat naše silnice a infrastrukturu.
Pokud k zákonné změně dojde, půjde o vysoké investice, dá se to vůbec zvládnout organizačně?
V dalším období musíme připravit naši krajskou organizaci správy a údržby silnic tak, aby byla schopna spravovat tento objem financí a soutěžit stavby efektivně. Máme v tomto směru zkušenosti a věřím, že to zvládneme rychle a efektivně.
Doprava není jen o silnicích. Co dalšího plánujete?
Míříte na mou srdcovou záležitost, kterou je železniční doprava. Rád zmíním, že jsme nakoupili nové vlaky Moravia, které jsou naprostou špičkou. Vedle toho nasazujeme repasované vlaky na jih, aby cestující měli komfortní a spolehlivou dopravu. Také jsme vysoutěžili dopravce za velmi výhodných podmínek a spouštíme nový prodej jízdenek, který je jednoduchý a moderní. Věřím, že to lidé oceňují, což ostatně vidíme i na nárustu cestujících.
To zní opravdu skvěle. Je ještě něco, co byste rád zmínil?
Na poli dopravy se toho děje opravdu hodně. Udělali jsme už například první kroky k tomu, aby se mohly elektrifikovat další části železnic. V projektování se také nezastavíme… Dalších 42 silničních úseků v Jihomoravském kraji totiž čeká v nadcházejících čtyřech letech rekonstrukce kvůli výstavbě nového zdroje v Jaderné elektrárně Dukovany, u poloviny z nich už je dokumentace téměř hotová. Objem financí, který půjde do návozových tras ze státní kasy je odhadován na 2,231 mld. Kč, s realizací se počítá do konce roku 2028. A pochopitelně nás čekají další investice do oprav krajských silnic, mostů, ale také do zeleně a stromořadí.
NEJČTENĚJŠÍ
Exkluzivně pro Brňana
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Jihomoravský kraj nedostane dotaci na nové vlaky, …
- Zaměstnanců nad 55 let přibývá, největší slabinou …
- Brno nabídne velkometrážní byt v centru pro sdílen…
- Několik ulic v historickém centru Brna čeká oprava…
- Svaz vinařů varuje před agresivní chorobou, rozšíř…
- Partnerem multifunkční haly v areálu brněnského vý…
- Lidé budou dnes v Brně demonstrovat proti tomu, ab…
- Girlandy do centra Brna mají být hotové v polovině…
- Část Brno-střed pronajme univerzitě patro kryté tr…
- Schorm zjistil v ústavech ponižující zacházení s d…
Přinášíme vám aktuální události z Brna a okolí. Přehledné zpravodajství, krimi, sport, kulturu a veřejné dění v Brně – denně pro vás vybíráme ty nejdůležitější zprávy z našeho města. Chybí vám tu něco? Napište nám.