Na jihomoravské silnice je připraveno přes 30.000 tun soli

  • Foto

    redakce (archiv)

Silničáři na jihu Moravy se připravují na zimu. V pohotovosti jsou od začátku listopadu do konce března, na silnice vyjedou podle aktuálních klimatických podmínek. Ve skladech Brněnských komunikací a Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje je přes 30.000 tun posypové soli, vyplývá z odpovědí ředitelů obou organizací.

Brněnské komunikace zajišťují zimní posypovou službu na silnicích I.,II. a III. třídy v Brně a zimní údržbu tramvajových tratí. "Celkem je to 450 kilometrů. Nyní jsme připraveni s 21 posypovými vozy s radlicemi a 22 traktory s pluhy. Máme i tři náhradní sypače. Ve skladech je 11.500 tun posypové soli" sdělil provozní ředitel městské firmy Jan Klištinec. Zimní údržbu v Brně zajistí 111 zaměstnanců. Náklady na ni přesahují 50 milionů korun.

Správa a údržba silnic zahájila zimní režim 9. listopadu, odkdy je nepřetržitý provoz. Na skladech má zhruba 19.000 tun posypové soli a kolem 10.000 tun písků a drti. "Na zimní údržbu máme k dispozici 100 posypových vozů. Při odstraňování větších sněhových vrstev máme 13 sněhových fréz a jsme vybaveni i dvěma speciálními ledořezy. Náklady se v průměru posledních šest let pohybují kolem 175 milionů korun," vyčíslil ředitel Zdeněk Komůrka.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) musí na jižní Moravě zajistit 424 kilometrů silnic I. třídy. K dispozici je 49 sypačů. "Připravujeme se také na možný výpadek zaměstnanců v důsledku nepříznivé epidemické situace. Jednotlivé úseky údržby provádějí opatření k eliminaci možných personálních výpadků. Například rozdělují řidiče i dispečery minimálně do dvou skupin, které se mezi sebou nepotkávají, nebo dezinfikují vozidla při střídání řidičů, šatny a pracoviště dispečerů. Samozřejmostí je používání roušek a dezinfekce rukou," uvedla mluvčí ŘSD Lucie Trubelíková.

Podle serveru Intersucho se v následujících dnech ochladí. V noci teploty klesnou pod bod mrazu. Střednědobý model předpokládá od 23. listopadu do 2. prosince nižší teploty, než je obvyklé. Brzký příchod zimy může negativně ovlivnit stavby v kraji, některé totiž začaly až na podzim. U krajských silničářů jsou to například ty, které jsou hrazeny ze Státního fondu dopravní infrastruktury.

Zdroj: 
čtk