I když se během roku mění vládní opatření jako na běžícím pásu, vzniklo i tak na jižní Moravě pět nových minipivovarů. Vyplývá to z pivovarských webů a stránek jednotlivých provozů. „Zároveň ale vzhledem k pandemii COVID-19 nelze zaručit, zda se tento počet nebude rychle měnit, protože není jasné, zda všechny provozy budou ještě pokračovat. Doba je značně nejistá, vyplývá z názorů odborníků,“ popsal v tiskové zprávě mluvčí Mendelovy univerzity v Brně Filip Vrána.
„Velká část pivovarů v regionu je restauračního rázu. Ta je samozřejmě pandemií nejvíce ohrožená, protože naráz přišla v podstatě o obě živnosti, tedy nejen tu pivovarskou, ale zároveň i restaurační. Pivovary logicky hledají i nové formy prodeje jako jsou výdejní okénka," uvedl vedoucí Ústavu technologie potravin Tomáš Gregor.
Nejistou situaci dokládají některé odsouvané investice. Například otevření Pivovarského domu Poupě, který má navázat na brněnské působení nejslavnějšího sládka české historie, se odsouvá už poněkolikáté. „V dopadu koronakrize je velký rozdíl mezi mikropivovary, které se zabývají převážně výrobou tzv. Craft beer prodejných v lahvích, a mezi malými pivovary, produkujícími klasická kvalitní piva, kterým vždy lépe slušely sudy. Segment čepovaného piva je samozřejmě postižen řádově víc, než segment piva lahvového," uvedl Marek Tichý z Pivovarského domu Poupě.
„V centru Brna investoři chystají i další projekty, podobně jako v Boskovicích a v Lednici. Blanensko a Vyškovsko jsou okresy s minimálním počtem provozů. Jednou se určitě vrátí výroba piva i do Vyškova, i když zřejmě v jiném rozměru než v minulosti," dodal Vrána, který situaci v jihomoravském regionu dlouhodobě sleduje.
„Situace na trhu se dotkla i nás. Zefektivnili jsme výrobní procesy a rozšířili sortiment. Ve větší míře jsme se zaměřili na výrobu plechovkové piva, v kterém vidíme potenciál do budoucnosti," uvedl majitel skupiny Czech Craft Beers, a.s., která provozuje značky Lucky Bastard a Moravia Martin Šibal.
Podle sládka Petra Hauskrechta „čínská chřipka" srazila do kolen především gastro segment. Pivovary, které jsou na jeho fungování bytostně závislé, tedy mají v současné době velký problém. „Značná část zákazníků však nepřestala pivo pít, jen ho nekonzumuje v gastru, ale někde jinde, nejčastěji doma. V oblasti minipivovarů tak vnímáme zásadní trend přeorientování se na pivo balené a jeho prodej buď pomocí vlastního e-shopu, nebo prostřednictvím etablovaných maloobchodních hráčů," uvedl Petr Hauskrecht, který v Brně provozuje s kolegy stejnojmenný pivovar.
Podle něj pandemie urychlila mj. i trend přechodu minipivovarů na balení do plechovek. „V této oblasti vnímáme v posledních měsících asi největší posun. Následující měsíce jistě otevření nových malých pivovarů příliš přát nebudou, avšak jsem přesvědčen, že ve střednědobém horizontu se ještě najde mnoho investorů, kteří budou tuto oblast podnikání považovat za zajímavou," dodal Hauskrecht.
Jedním z pivovarů, který otevřel ve složitých časech (v prosinci 2020), je brněnský EFI Pivovar spojený s hotelem, wellness a restaurací. „Doba na otvírání nejen pivovarů je složitá. Přesto si myslíme, že spolu s naším e-shopem, kde zajišťujeme distribuci hlavně chlazeného vakuově baleného jídla a piva, to zvládneme a lidem pivo dokážeme doručit až domů, když na něj nemůžou do restaurací," uvedl Tomáš Urbánek z EFI Pivovaru.