Ve středu to novinářům řekl Peter Snášel z městského odboru stavebního a životního prostředí.

Dnes začala běžet patnáctidenní lhůta na doručení rozhodnutí všem účastníkům řízení, kteří pak mají patnáct dní na podání odvolání proti tomuto rozhodnutí.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které čtyři kilometry dlouhý obchvat plánuje, ale očekává, že se řízení bez odvolání pravděpodobně neobejde. "Předpokládáme, že některý z účastníků řízení odvolání podá. Pak bude záležet na rychlosti jednání krajského úřadu, který se jím bude zabývat, a případně i soudu, pokud by došlo na soudní přezkum tohoto rozhodnutí," konstatoval ředitel Závodu Brno ŘSD David Fiala.

Pokud žádný z účastníků odvolání proti rozhodnutí nepodá, nabude rozhodnutí právní moci a ŘSD požádá o vydání stavebního povolení. "Dokumentace je připravená, předpokládáme, že stavět by se mohlo začít v roce 2020 a v roce 2023 by měl být obchvat hotov," dodal Fiala.

Obchvat by měl stát 1,9 miliardy korun. Pro další úseky vzniká dokumentace pro územní rozhodnutí a ŘSD nepředpokládá, že by se začalo stavět do roku 2020.

Rakušané začali dálnici z Vídně na sever budovat po roce 1989 a od loňska po dostavbě úseku mezi Schrickem a Poysbrunnem končí zhruba deset kilometrů od české hranice. Z Brna se otevřela dálnice D52 do Pohořelic v roce 1996 a od té doby se nepostavila žádná další část.

Dlouho se řešilo, zda povede spojení Brna s Vídní přes Břeclav nebo přes Mikulov. Nakonec se Česko rozhodlo pro druhou variantu. Dostalo se však do slepé uličky, protože dálnice má procházet přes Novomlýnské nádrže a Chráněnou krajinnou oblast Pálava. Řadu rozhodnutí úřadů proto napadají ekologické spolky a u soudů byly zatím úspěšné.