Milan Šotek nahradí od ledna 2019 Martina Františáka, který odejde ke konci letošního roku po vzájemné dohodě s ředitelem Národního divadla Brno Martinem Glaserem.

Dvaatřicetiletý Šotek sbíral zkušenosti v autorském divadle Cabaret Calembour, dále v Moravském divadle v Olomouci a v Divadle na Vinohradech. Dramaturgem činohry pražského Národního divadla je od roku 2015. Věnuje se také vlastní dramatické tvorbě.

Nyní už Šotek pracuje na přípravě dramaturgického plánu brněnské činohry pro sezonu 2019/2020. "Chci hledat podoby současné, sebevědomé činohry, která nepošilhává po jiných formách divadla," řekl dnes novinářům Šotek.

Jako kmenového režiséra si přivede Štěpána Pácla. Chce si také vytvořit okruh dalších alespoň tří režisérů, kteří budou se souborem pracovat kontinuálně. Dnes zmínil například Ivana Krejčího. V činohře bude nadále režírovat také ředitel divadla Glaser.

Další režiséry chce Šotek vybírat mezi českou špičkou. "Budu zvát ty režiséry, kteří ctí činohru jako interpretační divadlo," uvedl Šotek.

Návštěvníci činohry se nejspíš dočkají také méně známých textů. "Rád bych rozšířil kánon českého dramatu nad rámec těch deseti zas a znova obehrávaných titulů," řekl. Naznačil, kudy by se budoucí repertoár mohl ubírat. "Divadlo nesmí být nudné. Má diváky kultivovat. Má jim též předkládat obrazy světa, které jsou znepokojivé," uvedl.

Šotek je podle Glasera jednou z nejzajímavějších dramaturgických osobností. "Dramaturg na postu uměleckého šéfa je v tuto chvíli tím, koho činohra potřebuje," řekl Glaser. Šotka vybral Glaser sám z užšího výběru čtyř kandidátů.

Budoucí umělecký šéf činohry se dnes setkal i s herci. Potenciál i souhru ansáblu hodnotí kladně, nevyloučil ale budoucí změny. "Příchod nového šéfa musí být spojen s určitou personální obměnou, ale stav souboru je velice dobrý," uvedl Šotek.

Za novou prací se přestěhuje do Brna, do Prahy se bude vracet jednou týdně za výukou tvůrčího psaní pro divadlo na Divadelní fakultě Akademie múzických umění. Vzdát se nechce ani působení v autorském divadle Cabaret Calembour.

Režisér a dramatik Františák činohru vedl od roku 2014, převzal ji v rozháraném stavu, podle Glasera soubor stabilizoval a pozvedl. Pro odchod z Brna se Františák rozhodl z osobních důvodů, rodinu má v Praze. Vedení divadla doufá, že zůstane mezi hostujícími režiséry.