Unikátní výstavu historických automobilů a motocyklů značky ŠKODA připravili organizátoři v obchodním centru Olympia v Modřicích u Brna. Přehlídka několika desítek modelů z historie slavné tuzemské automobilky bude k vidění až do 26. února. Vystavené exponáty jsou ze sbírky historických vozidel rodiny Samohýlů ve Zlíně i z muzea mladoboleslavské automobilky.

 Vzácný kousek z roku 1905

Jeden z nejvzácnějších exponátů sbírky rodiny Samohýlů ze Zlína a bezesporu také jeden z nejvzácnějších historických kousků v tuzemsku je vůz Laurin & Klement Voiturette A. Jde vůbec o jeden z prvních automobilů, který v roce 1905 vyjel z mladoboleslavské automobilky. Pod kapotou se skrývá litrový motor o síle sedmi koní. Hmotnost auta je 485 kg.

Továrna se jmenovala Laurin & Klement

Fabrika se tehdy ještě jmenovala Laurin & Klement po svých zakladatelích a soustředila se nejprve na výrobu jízdních kol, posléze motocyklů, až přešla k výrobě automobilů, přičemž Voiturette A byl zároveň prvním sériově vyráběným automobilem v Rakousko-Uhersku.

Vůz Elišky Junkové

Perlou z rodinné sbírky, se kterou Alois Samohýl podnikl bezpočet cest a závodů, včetně těch se slavnou automobilovou závodnicí Eliškou Junkovou, je bezesporu Laurin & Klement G 1908. Zúčastnili se s ním v roce 1966 vzpomínkového závodu k 60. výročí Targy Florio. Vystavený vůz je pouze jedním ze dvou dochovaných kusů tohoto modelu. Automobilka vyráběla model G v letech 1908 a 1909, a to v několika modifikacích, jako osobní i nákladní, dvoumístný, třímístný i čtyřmístný.

Auto pro papeže Františka

Dalším ze zajímavých exponátů sice není historický vůz, do historie už však přesto vstoupil. A to předloni, kdy Škoda Auto poskytla dva tyto vozy Enyaq iV pro návštěvu papeže Františka na Slovensku. A právě jedno z těchto dvou SUV s čistě elektrickým pohonem už nyní návštěvníci nákupního centra obdivují.

Speciálně upravený papamobil

„Vozy Enyaq iV byly pro návštěvu papeže Františka na Slovensku speciálně upraveny podle požadavků Vatikánu. Dostaly držák pro umístění vlaječky, standardní zatmavená zadní okna byla nahrazena průhledným sklem, a drobných změn doznal i interiér. Tento vůz je na výstavu zapůjčen ze sbírky Škoda Muzea Mladá Boleslav společně s dalšími vozy, jako například Škoda Superb z roku 1936, Škoda Fabia WRC z roku 2003 nebo červený sportovní spider Škoda 1100 OHC,“ vypočítali na webu pořadatelé výstavy. Ta je přístupná zdarma.