Podchod pod hlavním nádražím v Brně se začne rekonstruovat nejdříve v roce 2025, část pod tramvajovými zastávkami až „v řádu let“, řekl mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek. Vedení města tak původní plány na poměrně brzkou rekonstrukci po vyklizení prostoru od starých stánků převážně s textilem a obuví posunulo na pozdější dobu. Navíc zvažuje, že v podchodu nakonec nebudou žádné stánky kvůli tomu, že v okolí mají vzniknout nové obchody a služby, výstavbu chystá soukromý developer, doplnil mluvčí.

Pod železničními kolejemi je prostor vyklizený jod začátku loňského roku, pod tramvajovými zastávkami zmizely stánky na základě soudního rozhodnutí letos v květnu. Koncem roku 2021 si město nechalo vypracovat studii na budoucí podobu podchodu pod kolejemi.

„Začalo se pracovat na projektové dokumentaci. Z důvodu vysokých očekávaných nákladů (nad 50 milionů korun) byly letos na jaře zadány změny v projektu, které mají za cíl prostory provzdušnit, kultivovat. Projektová dokumentace se tedy aktualizuje, finální podobu ještě vedení města neschvalovalo,“ uvedl Poňuchálek. Letos v únoru, když krajský soud pravomocně určil vlastníka stánků pod tramvajovými zastávkami, město uvedlo, že projekt nechalo přepracovat a počítá se zahájením příští rok. Nyní projekt dále odsouvá.

Podle dřívějších představ města se mělo v nových stáncích nabízet občerstvení či suvenýry, nyní však město podle mluvčího ustupuje soukromému developerovi

Ten se chystá zbourat bývalou budovu obchodního domu Prior a připravuje novou výstavbu. „Akcentuje se funkce komunikace, průchodu mezi dvěma důležitými dopravními terminály i vyhledávanými obchodními centry,“ uvedl Poňuchálek.

Ještě vzdálenější je horizont přestavby podchodu pod tramvajovými zastávkami, která je vázaná na přestavbu prostoru před nádražím a celé Benešovy ulice, o které se hovoří jako o připravované řadu let, ale dosud není zřejmé, kdy se tak stane. „Projektanti společně se zástupci města hledali cestu, jak opravy pojmout. Začátek prací významně ovlivní dopravní obslužnost, nachází se zde hlavní vlakové nádraží a autobusové nádraží u Grandu, které je hojně využíváno pro vnitrostátní i mezinárodní dopravu. Nadto se řeší i otázka dočasného přesunu tohoto nádraží, stejně tak se musí brát ohledy na vývoj v přípravě přestavby železničního uzlu Brno,“ řekl Poňuchálek. Zmínil, že soud řešil také vydání územního rozhodnutí, což by mělo být nyní již vyřešené.

Rekonstrukce Benešovy ulice je nyní v projektu rozdělena do dvou funkčně nezávislých etap

„První etapou je rekonstrukce kolem autobusového nádraží směrem k Malinovskému náměstí, druhá etapa zahrnuje přednádražní prostor včetně tramvajových nástupišť a vstupů do podchodu v návaznosti na letošní částečnou přestavbu Nádražní ulice,“ popsal Poňuchálek.

Podchod pod nádražím i prostor před nádražím v minulosti mnozí Brňané označovali v anketách jako jedno z nejošklivějších veřejných míst ve městě, politici se o podchodu se starými stánky vyjadřovali slovy jako hnusný.