První trolejbus, který vyrobily šikovné ruce zaměstnanců brněnského dopravního podniku v komínských dílnách, vyjíždí do ulic moravské metropole. Během zkušebního provozu musí bez cestujících najet 10 tisíc kilometrů. Pokud se osvědčí, na běžných linkách se ukáže v květnu. Vedení podniku přitom letos plánuje pořídit komponenty na dalších deset kusů trolejbusů tohoto typu. V tuzemském unikátním projektu, nazvaném Mario, ušetří městský dopravce až 100 miliónů korun.

Přijdou díly na dalších deset vozů

Kompletovat po tramvajích i vlastní trolejbusy se podle generálního ředitele dopravního podniku Miloše Havránka ukazuje jako správná cesta. „Máme kapacity, znalosti, dovednosti a kvalitní pracovníky. V tuto chvíli jsou dva vozy připravené do zkušebního provozu, v průběhu roku postupně přijdou karoserie a komponenty na dalších deset,“ vypočítal Havránek.

Úspora až 100 milionů korun

Podle generálního ředitele ušetří dopravce vlastním sestavováním vozů na jednom kusu 2,5 milionu korun. „Pokud bychom pořídili všech 40, které máme zajištěné rámcovou smlouvou, ušetříme 100 miliónů korun,“ upřesnil Miloš Havránek.

První trolejbus montovali 48 dnů, druhý o 12 dnů méně

Karoserie a komponenty prvního trolejbusu typu SOR TNS 12 dorazily do komínské vozovny loni na začátku září, druhý vůz ho následoval s měsíčním odstupem. „Naši zaměstnanci provedli montáž kabelových rozvodů, elektrické výzbroje a motorů, instalovali sběrací soustavy a střešní kontejnery. Na prvním vozu tyto práce zabraly 48 pracovních dní, na druhém o 12 dní méně. Učíme se rychle,“ dodal technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek s tím, že se na kompletaci podílí 12 lidí.

Musí najet 10 tisíc kilometrů bez lidí

Ve zkušebním provozu, který vymezuje Drážní úřad, musí oba vozy s evidenčními čísly 3065 a 3066 najet 10 tisíc kilometrů bez cestujících – 5 tisíc bez zátěže a 5 tisíc s odpovídající zátěží. Teprve po jeho splnění, ověření všech funkcí a spolehlivosti, můžou vyrazit do terénu s cestujícími. „Předpokládáme, že se tak stane v květnu. Cestující se s novými trolejbusy svezou nejčastěji na linkách 30, 32 a 34,“ vysvětlil Havránek. Do ulic nyní vyjíždí vůz 3065.

Rámcová smlouva na 40 vozů

S výrobcem SOR Libchavy má brněnský dopravní podnik uzavřenou smlouvu na dodání až 40 kusů nízkopodlažních a plně klimatizovaných trolejbusů SOR TNS 12. Do konce roku 2025 by chtěl smlouvu využít v plném rozsahu. DPMB je největším tuzemským provozovatelem trolejbusové dopravy – nyní disponuje 143 vozy. Trolejbusový vozový park přitom v Brně v posledních letech masivně modernizovali – předloni a loni nakoupili 40 nových trolejbusů 27 Tr.