Na nový koncertní sál se už těší Brňanka Karolína Hofírková. „Měla by tam být super akustika. A podle vizualizací vypadá pěkně jak budova, tak její vnitřek. Hlavně členění na jednotlivá patra galerií je zajímavé,“ říká milovnice vážné hudby.
Kvalitu zvuku by přitom mohlo ovlivnit původní umístění technologií Janáčkova kulturního centra na střeše budovy. Město proto po dohodě s autory a projektanty zvolilo akusticky lepší řešení v podobě přestěhování technologického zázemí do podzemí. „Umístění vzduchotechniky, klimatizace nebo vlhčení pod zem a mimo půdorys budovy zamezí možným nežádoucím vibracím či hluku,“ popsala nejpodstatnější změnu primátorka Markéta Vaňková.
Podle jejího náměstka Tomáše Koláčného by navíc velké množství zařízení v horní části objektu znamenalo enormní zátěž na statiku. „Projektanti by se s tím uměli vypořádat, ale za cenu dalších nákladů během samotné stavby. Vybudují se tak tři podzemní podlaží, z nichž dvě spodní zabere právě strojovna a nejvyšší bude určeno k parkování. Předpokládáme, že tam bude přes dvacet dalších míst,“ upřesnil Koláčný.
Změnou oproti původnímu záměru je také jiná varianta průchodu mezi historickou a novou budovou, který pro svou činnost v obou objektech brněnská filharmonie potřebuje. „Nadzemní krček by byl technicky složitější kvůli napojení památkově chráněného Besedního domu, a tudíž i drahý. Podzemní spojení s Janáčkovým kulturním centrem navíc v minulosti navrhovali památkáři, protože se jedná o významně menší zásah do vzhledu této historické části centra města,“ dodal náměstek.
Podle primátorky je také důležité, že hlavní akustik Yasuhisa Toyota odsouhlasil konečný tvar sálu a všechny materiály, které se v něm použijí. „Do finiše jde i příprava akustického modelu sálu v měřítku 1:10. Předpokládáme, že bude hotový na přelomu října a listopadu letošního roku,“ řekla Vaňková.
Stavební povolení získala stavba v červnu. „V červenci příštího roku bychom měli mít k dispozici kompletní dokumentaci pro provedení stavby. Následovat bude vypsání výběrového řízení na zhotovitele, takže již dříve avizované zahájení stavebních prací v roce 2022 je reálné,“ upřesnil šéf představenstva Brněnských komunikací Petr Kratochvíl. Městská firma zajišťuje stavbu významného projektu od samého začátku, tedy od doby, kdy v první etapě vznikla tři patra podzemních garáží.