Dopravce RegioJet podepsal s ministerstvem dopravy smlouvu na provozování vlaků mezi Prahou a Brnem či Jihlavou. Na lince bude společnost jezdit od prosince 2026. RegioJet v tendru předložil lepší nabídku než České dráhy, a to téměř o miliardu korun. Smlouva o zajištění rychlíkové dopravy je uzavřena na 15 let, uvedlo ministerstvo v tiskové zprávě.

Krajská Jihlava bude lépe dostupná

„Cestující se mohou těšit na nové vlaky a lepší dostupnost krajské Jihlavy, protože každých 120 minut pojede přímý vlak z Prahy přes Havlíčkův Brod do Jihlavy,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Nyní se z Prahy do Jihlavy jezdí s přestupem v Havlíčkově Brodě. Každé dvě hodiny také pojede vlak z Prahy do Brna přes Havlíčkův Brod.

Do metropole Vysočiny jezdily žluté autobusy

Šéf společnosti RegioJet Radim Jančura vidí v přímém spojení s Jihlavou další krok k ekologické dopravě. Přímá železniční linka z Prahy do Jihlavy totiž chyběla, společnost tam dopravovala cestující autobusy. „Malí dopravci, jako je RegioJet, hledají zcela nové trhy a možnosti, jak přesunout silniční dopravu na železnici,“ dodal.

Jančurova firma nabídla necelých 5 miliard

Provoz na trase z Brna do Prahy přes Vysočinu si u dopravců objednává stát. Dosud na ní jezdily České dráhy. Při zahájení tendru byla podle dřívějších informací její odhadovaná cena kolem 6,5 miliardy korun. RegioJet sdělil, že v tendru nabídl cenu zhruba 4,94 miliardy a České dráhy zhruba 5,86 miliardy korun.

Vlaky by měly zvládnout rychlost 200 kilometrů v hodině

Podmínkou ministerstva dopravy pro provozování rychlíků na této lince je nákup nových vlaků s vozidly, která mohou jezdit alespoň 200 km/h. „Vlaky tedy budou moci později využívat i úseků vysokorychlostních tratí, například v části trasy mezi Prahou a Kolínem,“ uvedlo ministerstvo.

Linku obslouží polské soupravy

RegioJet plánuje obsluhovat linku 18 novými polskými soupravami Pesa, podle společnosti prvními elektrickými jednotkami objednanými na vysokorychlostní tratě. RegioJet bude používat dva typy jednotek, jednu pro 200 a druhou pro 300 cestujících. Každá jednotka pak bude mít 12 procent sedadel v 1. třídě. Podmínkou ministerstva na nové vozy byla také bezbariérovost. Podle Kupky musí být alespoň jedny dveře vlaku z každé strany nízkopodlažní.

Žluté vlaky jezdí už 12 let

RegioJet patří k největším soukromým provozovatelům železniční a autobusové dopravy ve střední Evropě. Firma vznikla v roce 2009 jako dceřiná společnost Jančurovy Student Agency. Pravidelnou osobní železniční dopravu provozuje RegioJet od roku 2011.