Brněnští středoškoláci Tadeáš Bíbr a Marek Svitek chtějí v byznysu prorazit s projektem ReKrabice. Ten by měl zásilkovým službám nabídnout obaly, které se na rozdíl od kartonových krabic dají opakovaně použít až stokrát. Dvojice svůj záměr představila na víkendovém Validation Campu na Podnikatelské fakultě VUT v moravské metropoli, který uspořádal startupový akcelerátor Start it @ČSOB.

Inspirace vratnými lahvemi

Studenti na projektu ReKrabice pracují asi půl roku. „Jednou jsem vyhazoval kartonovou krabici do koše a řekl jsem si, proč ji vlastně vyhazuju, když používáme třeba zálohované vratné lahve. Podíval jsem se na internet, jestli v tuzemsku existuje něco jako vratné zálohované krabice a našel jsem odkazy jen na zahraničí. Tak jsem napsal kamarádovi Tadeášovi, který se zná s majitelem e-shopu, aby mě ukázal, jak to funguje ve skladu. Od té doby na tom spolu pracujeme,“ řekl zpravodajskému portálu BRŇAN Marek Svitek.

Krabice vydrží 100 cest mezi e-shopem a zákazníkem

On i jeho parťák Tadeáš chtějí zlepšit již vymyšlenou krabici tak, aby fungovala ještě lépe. „Výsledkem by měla být zřejmě zelená karton plastová krabice, která vydrží sto cest na rozdíl od klasické kartonové krabice, která vydrží jen tři,“ upřesnil Tadeáš Bíbr. Obal by měl být vyrobený z polypropylenu a kartonu, který se dá podle Svitka plně recyklovat. Výhodou oproti kartonu je, že do nové krabice se při recyklaci musí přidat dřevitá hmota, kdežto plastová krabice se recykluje bez přidání nových surovin.

Ověřují zájem u zákazníků a e-shopů

Studenti si už ověřují, zda by byl mezi e-shopy o podobný obal zájem. „Teď spouštíme validaci zájmu mezi koncovými zákazníky, jestli dají přednost naší krabici před kartonem. A pracujeme už i na prototypu našeho obalu,“ doplnil Svitek. Ladí i rozměry krabic a také obaly, na které by si provozovatelé e-shopů dali svou značku či logo.

Druhý Validation Camp

Svůj nápad Bíbr se Svitkem představili účastníkům zmíněného víkendového workshopu, který byl už druhý v pořadí. „Ten první se odehrál loni v listopadu v Praze a teď jsme tedy v Brně, kde je o něj větší zájem než v metropoli,“ řekla organizátorka podpory start-upů Start it @UNI Zuzana Paulovič z ČSOB. Workshop mířil na studenty, kteří mají iniciativu rozjet vlastní podnikání, nebo se chtějí k nějakému startupu přidat.

Studenti zjistí byznysový potenciál svých nápadů

Studenti si na Validation Campu mohou sestavit životaschopný tým a zjistit, jaký je skutečný byznysový potenciál jejich nápadů. Naučí se, jak si vytvořit vlastní strategii a jak zjistit skutečnou potřebu případných zákazníků. Kemp je určený pro všechny studenty, kteří mají touhu rozjet svůj vlastní byznys, ale i pro ty, kteří vlastní nápad sice nemají, ale chtějí se stát součástí startupového světa.

Získají i peníze

ČSOB vkládá do projektu i finanční injekci. Dvacet tisíc korun na skutečné ověření poptávky mohou získat účastníci, kteří víkendový workshop úspěšně absolvují. Po celou dobu jim budou k dispozici zkušení mentoři. Po Brně se v budoucnu chystá podobný kemp i v Ostravě.