Silničáři na jihu Moravy dokupovali posyp, většinu totiž spotřebovali v lednu

Brněnské komunikace měly před zimou 8000 tun, nyní dokoupily 1000 tun.

  • Foto

    redakce (MOŠ) ilustrační

Letošní leden byl pro jihomoravské i brněnské silničáře náročnější než řada zimních měsíců v předchozích sezonách. Kvůli častému sněžení vyjížděli hodně s pluhy a sypači a spotřebovali tolik posypových materiálů, že už raději dokupovali do zásoby. Během některých mírnějších zim jim přitom ve skladu ještě obvykle část zůstala.

Markantní je pro krajské silničáře srovnání s loňskou zimou, kdy spotřebovali 15.000 tun soli. Letos jí doteď spotřebovali 14.500 tun, většinu z toho v lednu. V Brně je průměrná roční potřeba 5500 tun soli, jen za leden se jí nyní spotřebovalo 3000 tun. "Zásobu před zimou jsme měli 18.000 tun, takže jsme dokupovali, stejně tak inertní materiály pro úseky, kde nejde solit," řekl provozní ředitel Milan Macháček. Brněnské komunikace měly před zimou 8000 tun, nyní dokoupily 1000 tun.

Žádný závažnější problém či nehoda silničáře nepotkala. I přes veškerou snahu zajistit zimní údržbu co nejlépe, čelí kritice řidičů. "Dnes všichni očekávají, že bude silnice pořád černá, tedy uklizená. Zároveň někteří řidiči nejsou schopní pochopit, že někde se pouze pluhuje, nebo se kvůli chráněné krajinné oblasti či kvůli zdrojům vody nesmí solit, a na silnici tak zůstává uježděný sníh s inertním posypem," řekl Macháček.

V Brně sypače zpomalují rok od roku víc ucpané ulice a čím dál hustší provoz. "Sypač musí na svou trasu nejdříve přijet, nemá žádnou přednost. Takže čeká v koloně a třeba do Bystrce mu to tak někdy může trvat půl i tři čtvrtě hodiny. A když někde zůstane kvůli nepojízdným autům stát, tak si řidiči stěžují, že nejezdíme. Ale je to víceméně každoroční kolorit," řekl provozní ředitel Leoš Chasák.

Dosavadní zima také výrazněji zhoršuje stav silnic. "Nejhorší jsou současné dny, kdy je odpoledne nad nulou a v noci mrzne. Největší výtluky opravujeme ještě studenou obalovanou směsí, ale je to jen provizorní," řekl Chasák. Stejně postupují i krajští silničáři. "Opravujeme všechno, co se opravit dá. Když je ale výtluk příliš mělký, tak v něm směs nedrží. Kde je potřeba, rozmístíme také dopravní značky, aby si řidiči dali na výtluky pozor," řekl Macháček.