Zaměstnanci ústředních dílen Dopravního podniku města Brna (DPMB) vrátili tramvaji K2 DPP původní podobu z roku 1977. Tramvaj dostala také nové evidenční číslo 7000.

„Aktuálně již finišujeme s interiérem vozu a na zkušebně ověřujeme, zda všechna zařízení správně fungují. Ladí se poslední detaily, například seřízení světel či stěračů. Plánujeme, že v půlce listopadu vyjede vůz do ulic Brna, abychom ho mohli vyzkoušet i na kolejích,“ popsal zpravodajskému portálu BRŇAN generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Od loňského října zvládli zaměstnanci brněnského dopravního podniku celý vůz kompletně zrekonstruovat. „Na voze nikdy neproběhla žádná větší oprava. Nemilé překvapení na nás čekalo, když jsme celý vůz odstrojili. Karoserie totiž byla hodně zdeformovaná a museli jsme vyměnit velkou část nosných prvků,“ zhodnotil Havránek stav tramvaje.

Proměnou k nepoznání prošel i interiér vozu a kabina řidiče, která sice odpovídá původnímu provedení, ovšem tramvajáci v ní najdou i citlivě skryté moderní prvky, aby nenarušovaly původní vzhled. Renovace šaliny přišla na 9,5 milionu korun.

Tramvaj vyrobili před 45 lety v závodě ČKD Tatra Praha. Odtud putoval vůz rovnou do Bratislavy jako zácvikové vozidlo pro řidiče. Tam sloužil až do roku 2009. Zajímavostí je, že do provozu s cestujícími nebyl nikdy zařazen. Loni ho za tisíc eur koupil pražský dopravní podnik (DPP), který současně vypsal veřejnou soutěž na jeho opravu. Tu vyhrál právě DPMB.

Po zkušebním provozu ve městě pod Špilberkem bude následovat převoz červenobéžové šaliny do Prahy, kde si ji převezme tamní dopravní podnik a následně absolvuje další zkušební jízdy a technickobezpečnostní zkoušku.

V metropoli rozšíří vůz K2 retro sbírku a její uvedení do provozu s cestujícími tam bude premiérou. „Dvoučlánkové tramvaje K2 jezdily v Praze jen v rámci výrobních zkoušek v letech 1965–1966, a to v režimu bez cestujících. Nikdy jsme je neměli ve vozovém parku. Dokoupili jsme ji kvůli kompletaci sbírky nejvýznamnějších zástupců tramvají Tatra, pod jejichž unikátním designem je podepsán výtvarník František Kardaus, “ vysvětlil člen představenstva a technický ředitel DPP–Povrch Jan Šurovský.

Po absolvování zkušebních jízd a instalaci odbavovacího a informačního systému bude první pražská K2 připravena k nasazení do provozu. „Bude jezdit jak na nostalgické lince 23, tak i na historické 42, s prvním vypravením počítáme v průběhu prvního čtvrtletí příštího roku,“ dodal Šurovský.