V moravské metropoli naplno začala oprava trolejbusu 9Tr, který se podařilo dopravnímu podniku před čtyřmi lety získat zpět z Ukrajiny. Ve městě vozil cestující v 80. a 90. letech. Na opravu kostry externím dodavatelem teď navážou technici z trolejbusové vozovny v Komíně. Čekají je tisíce hodin práce na rekonstrukci náprav, instalaci elektro výzbroje, kabeláže, kompletaci interiéru vozu i lakování. Zpravodajskému portálu BRŇAN to sdělila mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.

Vůz v ukrajinském Rovnu jezdil od roku 1996

Trolejbus s evidenčním číslem 3136 zařadil Dopravní podnik města Brna do provozu v roce 1980. „Spolu s dalšími šesti vozy tohoto typu jej v roce 1996 odkoupilo ukrajinské město Rovno. Když jej před čtyřmi lety místní dopravce vyřazoval z vozového parku, podařilo se nám trolejbus zachránit před sešrotováním a dopravit zpět k nám do Brna, kde začínal. Tím, že jej zrekonstruujeme a zařadíme mezi retro vozy, jeho příběh ani teď nekončí,“ vysvětlil historii vozu generální ředitel městského dopravce Miloš Havránek.

Opravu skeletu a podvozku zajistili externisté

Vzhledem k velmi špatnému technickému stavu vozu udělal rozsáhlou opravu skeletu a podvozku pro brněnský dopravní podnik externí dodavatel. Nyní je trolejbus zpět v komínských dílnách a čeká jej rekonstrukce obou náprav, instalace elektro výzbroje, kabeláže, vzduchových rozvodů, kompletace interiéru a lakování.

Mnoho součástek si musí vyrobit Brňané sami

„Vzhledem ke stáří vozu je velmi obtížné získat funkční náhradní díly. Mnoho součástek si proto musíme sami vyrobit přímo na míru. Rozsah opravy vyžaduje odborníky různých profesí – svářeče, stolaře, automechaniky, zámečníky nebo elektrikáře. Využijeme například i čalouníky z ústředních dílen, kteří zhotoví nová sedadla,“ uvedl technicko-provozní ředitel dopravního podniku města Vítězslav Žůrek.

Zkušeným profesionálům pomáhají pamětníci a nadšenci

Výhodou při opravě trolejbusu je dlouholetá zkušenost pracovníků DPMB s opravami historických a retro vozů. „V celém procesu pomáhají i nadšenci a pamětníci, kteří přispívají vzpomínkami, radami a fotkami. Odhadujeme, že by se trolejbus 9Tr v původní krémovo-červené barvě mohl mezi 17 retro vozů zařadit v první polovině roku 2025,“ upřesnila mluvčí.

Škody 9Tr vyráběli 23 let

Trolejbusy Škoda 9Tr vyráběl závod Škoda Ostrov v letech 1958 až1981. „Brněnský dopravní podnik v letech 1963–1981 postupně zařadil do provozu celkem 121 trolejbusů této typové řady. Poslední vůz byl z provozu vyřazen v roce 1996. Trolejbus 9Tr, který v Brně jezdil pod evidenčním číslem 3136, dorazil zpět do města na tahači před čtyřmi lety v květnu,“ dodala Hana Tomaštíková.