V Brně za tři roky výrazně vzrostla obliba nákupu jednorázových jízdenek platební kartou přímo ve vozidle. Poprvé si je lidé mohli koupit 1. července 2020. I když v roce 2020 fungovala služba jen půl roku, podílela se na tržbách z jednorázových jízdenek 11 procenty, předloni už 34 a loni dokonce 50 procenty. Znamenalo to zhruba 200 milionů korun při celkových tržbách 930 milionů, v nichž jsou ale zahrnuty i předplatní jízdenky. I letos podíl služby nazvané Pípni a jeď dále roste, řekla mluvčí dopravního podniku Barbora Doležalová.

Služba je oblíbená zejména pro svoji jednoduchost

V každém vozidle MHD je u všech dveří validátor, ke kterému stačí přiložit bezkontaktní platební kartu a cestující tak automaticky získá hodinovou jízdenku za 25 korun, jejímž nosičem je právě platební karta, netiskne se žádný doklad. A pokud jede nejvýše 15 minut, přiloží kartu ještě před výstupem a zaplatí jen 20 korun. Tato služba v oblibě velmi rychle překonala SMS jízdenky a úměrně rostoucímu zájmu o nákup kartou klesá zájem o papírové jízdenky.

Cestující využívají i kratší jízdenku na 15 minut

„Kratší jízdenku na 15 minut využívá 40 procent uživatelů, průměrně si každý den jízdenku kartou koupí 35 tisíc lidí. Dosud nejvíce, přes 58 tisíc, jich bylo loni 16. prosince. Obecně nejvíce se prodá jízdenek ve středu, kdy patrně studenti vyrážejí za zábavou a za kulturou,“ uvedl vedoucí tarifního odboru Vít Prýgl. Doplnil také, že trend růstu zájmu o platbu jízdenky kartou je s drobnými výkyvy prakticky lineární. Letos v květnu podnik zaznamenal dosud největší počet transakcí a červen, který ještě nebyl uzavřený, se květnu blíží.

Papírové lístky zatím nezruší

I přes jednoznačný vývoj směrem k elektronickému nákupu jízdenek tvořily loni papírové jízdenky stále zhruba třetinu všech prodaných jednorázových jízdenek. Ať už z automatu či trafik. „Nechceme proto jít ostravskou cestou, kdy všechno papírové zrušíme. Stále je to důležitý prodejní kanál a chceme, aby jízdenky byly dostupné. Ukazuje se, že dostupnost má vliv i na menší počet černých pasažérů než dříve,“ řekl Prýgl. Lidé dříve totiž jezdívali bez jízdenky i kvůli tomu, že si ji neměli kde koupit. Řidič měl například vyprodáno, nebo lidé neměli drobné.

Slogan Pípni a jeď si zaregistrovali

Vzhledem k oblibě nákupu kartou a chytlavosti sloganu Pípni a jeď brněnský podnik dokonce přistoupil k tomu, že si zaregistroval tento název-slogan, aby ho nikdo jiný nemohl používat v souvislosti s označením elektronického odbavování cestujících, uvedla Doležalová.