Vědci v brněnském Honeywellu vyvinuli systém, který odhalí únavu, ospalost, zdravotní problémy či spánek u pilotů letadel. Využívá systém kamer, detektorů pohybu i umělou inteligenci, odborníci na něm pracují od roku 2017. Ve chvíli, kdy budou mít aerolinky o systém pro svá letadla zájem, lze spustit proces jeho certifikace, řekl novinářům Bohdan Bláha z týmu Darwin brněnského Honeywellu.
„Průzkum mezi 500 piloty, který uskutečnila Britská asociace pilotů leteckých společností, odhalil, že až 56 procent pilotů někdy v průběhu letu usnulo. A 29 procent z nich přiznalo, že po probuzení zjistili, že usnul i druhý pilot. Přitom už samotná ospalost vede ke zhoršení kognitivních funkcí a omezení schopnosti rychle se rozhodovat,“ uvedl Bláha.
Cílem bylo vyvinout takový systém, který nevyžaduje od pilota žádnou součinnost, bude jej ale v průběhu letu sledovat a v případě, že jej bude přemáhat ospalost vyšle varování. To může mít u ospalosti podobu textové zprávy na monitor, pokud by však pilot usnul, vzbudí jej výrazný zvukový poplach.
„Výsledky dosavadních textů na simulátorech ukázaly, že náš systém dokáže spolehlivě detekovat ospalost, spánek i případnou vážnou indispozici pilota. Stav pilota sleduje systém obsahující kameru, detektory pohybu, polohy těla, aktivity a další senzory. Signály jsou zpracovávány pomocí algoritmů strojového učení, tedy umělé inteligence,“ dodal Bláha.
Systém má za sebou stovky hodin testování v simulátorech s desítkami pilotů a desítky hodin letových zkoušek v různých typech letadel
V současnosti jej v reálném provozu testuje jeden z předních světových dopravců na palubě Airbusu 321. Systém zvládá různé podmínky, jako jsou turbulence nebo tvrdá přistání, funguje, i když má pilot tmavé brýle, a nehrají pro něj roli ani individuální rozdíly ve vzhledu pilotů – věk, pohlaví nebo barva jejich pleti.
Systém Pilot State Monitoring je součástí evropského projektu Darwin, který propojuje umělou inteligenci a lidské rozhodování v letectví, v druhé fázi vyvíjí Honeywell v Brně spolehlivého AI asistenta, který bude pomáhat pilotovi v krizových situacích a má zvýšit bezpečnost letu. Na projektu vyvíjeném v brněnském centru se finančně podílí Evropská unie.