Českým drahám zvoní v jižní oblasti kraje hrana. V prosinci 2024 totiž národnímu dopravci končí smlouva s Jihomoravským krajem na provoz vlaků v regionu. Hejtmanství se proto už poohlíží po dopravcích, kteří budou za necelé dva roky zajišťovat přepravu cestujících na kolejích. A jižní část, zahrnující Břeclavsko, Hodonínsko a Znojemsko, už má vybraného nového přepravce. Je jím společnost ARRIVA vlaky s.r.o., která začne jezdit v integrované dopravě od změny jízdních řádů- v prosinci roku 2024.

Hejtmanství očekává vyšší standard pro cestující

V jižní části regionu, kam spadají například linky S8 Břeclav – Znojmo, S52 Zaječí – Kobylí (Hodonín), S91 Hodonín – Veselí nad Moravou  – Vrbovce, tak kraj od nově vysoutěženého dopravce očekává lepší standard pro cestující.

Aspoň 40 procent vozů musí být nízkopodlažních

„Naším požadavkem byla například kapacita na vlak nejméně pro 105 sedících cestujících, plocha ve vozidlech musí být alespoň ze 40 procent nízkopodlažní, dále jsme ve vlacích požadovali klimatizaci, wifi a možnost přepravy jízdních kol,“ upřesnil jihomoravský radní pro dopravu Jiří Crha (ODS).

Vybírali ze třech finalistů

Hejtmanství oslovilo s poptávkou na zajištění železničního provozu pět dopravců: GW Train, České dráhy, RegioJet, Leo Express a ARRIVA. „Nabídku pak podaly České dráhy, Leo Express a ARRIVA,“ vypočítal radní. Smlouvu s vítěznou Arrivou lze podle něj uzavřít nejdříve po dvou měsících od uveřejnění oznámení na krajské úřední desce. „Jakmile ji uzavřeme, bude uveřejněna v registru smluv včetně cenových údajů,“ doplnil Crha.

ARRIVA nabídne 13 nízkopodlažních moderních vlaků

Vítězná firma má radost, že se jí podařilo uspět v dalším regionu. Jižní část kraje navíc sousedí se Zlínským krajem, kde už třetím rokem ARRIVA jezdí. „Smlouva však ještě není uzavřená a čekají nás jednání o definitivních podmínkách. Cestujícím nicméně nabídneme 13 modernizovaných, nízkopodlažních a klimatizovaných jednotek. Ve vlaku si pohodlně sedne přes sto pasažérů, umožníme přepravu kol a nabídneme třeba i wifi připojení. Typově půjde o obdobné vlaky, kterými vozíme cestující ve Zlínském kraji,“ potvrdil zpravodajskému portálu BRŇAN mluvčí firmy Jan Holub.

Kraj už pomalu řeší i další oblast

Takzvaný provozní soubor JIH, kam patří právě zmíněné linky na Břeclavsku a Hodonínsku, však není jediným, jehož budoucnost představitelé kraje řeší. Na výsledek probíhajících jednání o přímém zadání čekají provozní soubor STŘED, který zahrnuje například linky z Brna směr Moravský Krumlov a Kyjov, Veselí nad Moravou a Staré Město u Uherského Hradiště, a provozní soubor Linka S4 v úseku Brno – Zastávka u Brna.

Vypíší nabídkové řízení na provoz nových jednotek

„Ještě letos pak Jihomoravský kraj plánuje vypsat nabídkové řízení na provoz 37 elektrických jednotek Moravia, rovněž s termínem zahájení provozu od prosince 2024. Výrobce ŠKODA TRANSPORTATION by měl všechny nové vlakové soupravy dodat nejpozději do konce letošního května,“ dodala mluvčí kraje Alena Knotková.