Usměvavý Jiří Rutar letos nastupuje do své jubilejní desáté sezóny za kormidlem. „Pro brněnský dopravní podnik jsem se vyučil a dělal jsem na přehradě lodníka. Pak jsem se stal kapitánem,“ uvedl Jiří Rutar.

Než však složil kapitánské zkoušky, musel si projít právě pozicí lodníka, kterého dělal čtyři roky. „Pak asi dva až tři roky pracujete a jezdíte s lodí pod dohledem kapitána a teprve pak si můžete udělat kapitánské zkoušky, které jsou během na dlouhou trať,“ vysvětlil zpravodajskému portálu BRŇAN Rutar.

Podle něj není moc velký rozdíl v pohonu lodi. „Je to v podstatě jedno, jestli jedete na klasický spalovací motor nebo na elektřinu. Celý den vozíme po přehradě cestující, uděláme čtyři plavby do Veverské Bítýšky a zpět a pak se akumulátory celou noc – zhruba osm až devět hodin – nabíjí,“ řekl kapitán lodi Morava.

Ta patří mezi šest lodí, které o víkendu vypluly na hladinu brněnské vodní nádrže. V hangáru zatím zůstává loď Brno, na níž se opravuje elektroinstalace, která je již zastaralá a nevyhovuje současným normám a požadavkům. „Ke zbytku flotily se toto plavidlo přidá během léta,“ upřesnila mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Doležalová.

I ve studeném aprílovém počasí, kdy teploměr ukazoval pět stupňů Celsia, se letos poprvé přišly svézt stovky Brňanů. A řada cestujících se kochala výhledem z horní venkovní paluby, přestože foukal nepříjemný vítr, do kterého se občas připletly sněhové vločky s kapkami deště. Během dne však naštěstí občas zalily hladinu hřejivé sluneční paprsky.

Vítr přitom dokáže nepříjemně potrápit i muže u kormidla. „Občas si s námi vítr pohrává. Musíte sledovat směr větru, jestli fouká zepředu, zezadu nebo z boku. A k tomu sledovat i vodu a dávat si pozor na všechno, co k plavbě patří,“ upřesnil Rutar.

Plavební dráha na Brněnské přehradě, kde lodě jezdí z bystrckého přístaviště k hradu Veveří a do Veverské Bítýšky a zpět, měří zhruba 10 kilometrů a elektřinou poháněná plavidla ji zvládnou za 70 minut. „Máme to štěstí, že máme unikátní jezero přímo v prostoru města. Proto bych chtěl popřát kapitánům dobrý vítr do plachet a Brňanům, aby si sezónu patřičně užili,“ dodal starosta Brna-Bystrce Tomáš Kratochvíl (ČSSD).

Loňská sezóna byla pro brněnskou lodní dopravu rekordní: lodě totiž svezly 286 tisíc cestujících, což je od 80. let minulého století vůbec nejvíc. Město Brno společně s dopravním podnikem plánují, jak lokalitu ještě víc zatraktivnit. Vzniknou proto další grilovací místa, do budoucna by se mohla zlepšit například i doprava.