Měsíc příprav, 15 bagrů a stovka lidí v akci. Na D1 mezi Devíti kříži a Ostrovačicemi na Brněnsku začala stavební akce, která podle Ředitelství silnic a dálnic nemá na hlavním tahu mezi Prahou a Brnem žádný předobraz. Stavbaři do rána zdemolují tři staré nadjezdy a u Javůrku instalují jeden provizorní kovový most přes dálnici.
Přípravné práce začaly v sobotu po poledni. "Odpoledne jsme odmontovali zábradlí na nadjezdech, navezli jsme pod ně zeminu a recyklát jako podklad pro demolici," popsal Jiří Zapadlo, vedoucí projektu z firmy Metrostav.
Přesně v 19:00 policie odklonila provoz v obou směrech na objízdnou trasu. Brzy poté se do jednotlivých nadjezdů zakousla těžká technika včetně obřích "nůžek" a zvedla se oblaka prachu i jisker od armatur.
"Primární je bezpečnost práce, aby byl dostatečný odstup lidí od demolice mostu, pak už je to spíše organizační věc," řekl Zapadlo k náročnosti akce. Stavbaři nikdy neví zcela přesně, kdy nastane kritický moment a konstrukce částečně rozebraného mostu se zřítí. Opatrnosti proto nikdy není dost. Po rozebrání nadjezdů začnou stavbaři odklízet a odvážet suť, aby se v neděli na dálnici mohli vrátit automobilisté.
Noční akce je součástí celkové modernizace D1 mezi exitem 168 Devět křížů a exitem 178 Ostrovačice. Náklady činí 1,724 miliardy korun bez daně, hotovo by mělo být v září 2021. "Původní betonový svršek dálnice D1 je nějakých 15, 18, možná 20 let za svou technickou životností," řekl novinářům mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.
První květnový víkend je v plánu demolice zbývajících dvou nadjezdů v úseku. Nové nadjezdy postupně vyrostou letos a příští rok. Jejich životnost bude při správné údržbě 100 let, uvedl Rýdl.