Exkluzivně pro Brňana: Hana Rárová

„Motivujeme Brňany, aby se po městě dopravovali bezmotorově.“

  • Foto

    Do práce na kole, Hana Rárová

Právě startuje 11. ročník Do práce na kole. Chce oslovit ty, kteří chtějí město zelenější s čistším ovzduším a mají zájem dlouhodobě zlepšovat infrastrukturu pro cyklisty a pěší. „Někteří účastníci vidí  seberealizaci v každodenním pohybu a překonávání sebe sama, někteří si oblíbili být součástí smysluplného projektu a komunity, firmy chtějí zapojit své zaměstnance ve formě hravého teambuildingu. Letos jsme zaznamenali nebývalý zájem ze strany veřejnosti. V Brně máme přes 3 400 registrací, což je nejvíce za posledních deset let,“ říká Hana Rárová, brněnská koordinátorka Do práce na kole.

Dnes, v sobotu 1. května, startuje 11. ročník Do práce na kole. Jak se vypořádáte s tím, že kvůli epidemiologické situaci je stále mnoho lidí na home office a do práce tedy nejezdí?
Hlavním smyslem projektu je motivovat Brňany, aby se po městě dopravovali bezmotorově, a to v podstatě kamkoli, tedy nejen do práce. Ani epidemie nás proto výrazně neomezuje. Ve vyhlášené květnové výzvě je možnost vkládat jakékoli vyjížďky z domova nebo i cesty pěšky. 

Co je cílem výzvy?
Chceme oslovit ty, kteří chtějí naše město zelenější s čistším ovzduším a mají zájem dlouhodobě zlepšovat infrastrukturu pro cyklisty a pěší. Květnová výzva přináší účastníkům více perspektiv. Někteří vidí seberealizaci v každodenním pohybu a překonávání sebe sama, někteří si oblíbili být součástí smysluplného projektu a komunity, firmy chtějí zapojit své zaměstnance ve formě hravého teambuildingu. Jiné zase oslovují slevové akce v květnu nebo získání zajímavých výher.

Jak to celé funguje pro účastníky? A můžou se zapojit jen cyklisté?
Jde o týmovou soutěž, kde vytvoříte s kolegy nebo přáteli tým o dvou až pěti členech. Celý měsíc se dopravujete bezmotorově po městě a okolí. Lze tedy jít pěšky, běhat, jezdit na kole, koloběžce nebo skatu. Své cesty si v květnu zapisujete pomocí aplikace (např. Strava.cz nebo Cyclers) a soutěžíte v rámci svého týmu v daném městě nebo celorepublikově. Oceňujeme pravidelnost, tedy každodenní ekologické dopravovaní. Tzv. zelené výkonnostní kilometry jsou oceněny symbolicky diplomem. V červnu se vše vyhodnotí a vyhlášení výsledků s tombolou proběhne na závěrečném večírku 16. června v Otevřené zahradě. Iniciativa se snaží probudit v lidech zájem nejen prostřednictvím květnové výzvy, ale motivuje účastníky, aby se dopravovali bezmotorově co nejdéle a pomáhali tak udržitelnému rozvoji dopravy.

Rozvoj bezmotorové dopravy, a to především ve městech, je jedno z mála pozitiv, které přinesla celosvětová pandemie covidu-19. Odráží se to i na letošním zájmu účastníků?
Letos jsme zaznamenali nebývalý zájem ze strany veřejnosti. V Brně máme přes 3 400 registrací, což je zatím nejvíce za posledních deset let. Letošní výzvu zaštiťuje primátorka města Brna, podpořil nás Magistrát města Brna, MČ Brno-střed i řada brněnských firem. Možná i samotný fakt, že v době „covidové“ není tolik možností sportovat a seberealizovat se a právě květnová výzva přináší vítr do plachet aktivním Brňanům. 

Pro podporu cyklodopravy jako způsobu dojíždění do práce je důležité i zázemí a podpora ve firmách. Jak se daří zapojovat do výzvy Do práce na kole brněnské firmy?
Firmy často využívají výzvu jako firemní teambuilding v podstatě s minimálními náklady. Personalisté či kulturní tahouni namotivují své zaměstnance, aby se přihlásili, vytvoří týmy a ty pak mezi sebou soutěží. Ve firmách se pak ujímají i vtipné názvy týmů, např. vojeté gumy, do plavek do léta, cyklošlapky, asfaltoví cykložrouti… a tyto týmy mezi sebou často vytváří lehkou rivalitu nebo i recesi.  Personalisté pak můžou vyhlásit vnitrofiremní soutěže a na závěr je vyhodnotit diplomy a cenami na firemním večírku. Tím, že účastníci dostávají za startovné originální trička, firmy rády dělají společné fotky a umísťují je na sociální sítě, do výročních zpráv apod. Loni se zapojilo přes 400 firem a letos čekáme ještě vyšší číslo.

Máte třeba konkrétní příklady firem, které se zapojují pravidelně a podporují „cyklokulturu“ zaměstnanců?
Naše „TOP 10“ firem se vyvíjí, na špici ale stojí již několik let Thermofisher Scientific. Loni zapojili více než 270 zaměstnanců. Thermofisher Scientific je držitelem certifikace Cyklozaměstnavatel,  dlouhodobě se věnuje zdravému životnímu stylu svých zaměstnanců a květnová týmová výzva je ideálním měsíčním zpestřením v jejich pracovním nasazení. Mluví dokonce o vypěstované cyklokultuře. Díky nemalému úsilí a finančním injekcím vytváří stále lepší podmínky svým zaměstnancům – kryté kolárny, cyklostojany, cyklodílny, firemní cyklodresy. Moc bychom ocenili, aby se stali vzorem pro ostatní zaměstnavatele v Brně.

Sbíráte od účastníků i data? A k čemu pak mohou sloužit?
Data, která uloží účastníci pomocí aplikací do systému, jsou striktně anonymní, dokonce tak, že naši analytici vymažou prvních a posledních 150 metrů. Záznamy o cestách v tzv. heatmapách používáme při jednáních s magistrátem nebo krajem, například při územním plánování cyklostezek.

Co je v Brně největším úskalím v cyklodopravě?
Shoduji se s mnohými na nedostatku cyklostezek v Brně a pocitem nebezpečí na silnicích. V otázkách bezpečnosti cyklistů se v posledních dnech mluví o povinném odstupu 1,5 metru pro předjíždění cyklistů.

Co na tento návrh říkáte?

Jednoznačně novelu vítám. Jak může někomu vadit pár sekund v přibrzdění, než bude v protisměru volno, a až poté předjet cyklistu nebo chodce? V západní Evropě je toto samozřejmostí a je mi líto, že u nás bezpečnost není dostatečným argumentem pro řidiče, kteří se proti tomu staví. Vypadá to, jako by pár vteřin svého času dali nad lidský život a zdraví. 

Fotogalerie: 
Zdroj: 
Brňan (ZAZ)