Služby ve zdravotnictví se mění před očima a stávají se součástí digitálního světa. Současná koronavirová krize, nám jasně dokazuje, jak důležitá je dostupnost technologií pro seniory a další zranitelné skupiny obyvatel. Nedávné útoky na brněnskou a benešovskou nemocnici zas dokládají, že zároveň s digitalizací je nezbytné i správně nastavené zabezpečení. Informovala zpravodajský portál BRŇAN Jana Babiková ze společnosti ShrtCut.

V tiskové zprávě občanům hygienici radí, aby doktorovi raději volali nebo napsali email. Recept k lékům na předpis obdržíte smskou nebo emailem. Objednávku lékárně odešlete skrze web a neschopenka je vašemu zaměstnavateli také doručena elektronicky. „Služby ve zdravotnictví se mění před očima a stávají se součástí digitálního světa,“ popsala Babiková. Současná koronavirová krize, nám jasně dokazuje, jak důležitá je dostupnost technologií pro seniory a další zranitelné skupiny obyvatel. Nedávné útoky na brněnskou a benešovskou nemocnici zas dokládají, že zároveň s digitalizací je nezbytné i správně nastavené zabezpečení.

“V mnoha směrech už elektronický systém zdravotnictví funguje skvěle a stačilo by dotáhnout několik detailů. Například, když chci staršímu člověku objednat léky na předpis, které užívá pravidelně, bylo by možné zavést online verifikaci totožnosti. Dokázali bychom tak chránit starší generaci před tím, aby zbytečně chodila do lékárny v době chřipkové epidemie,” uvedl Karel Diviš, ředitel společnosti IDC-softwarehouse, která vyvíjí a spravuje online systémy pro lékárenské e-shopy.

Důležitá zde bude právě bezpečnost systémů, aby nedošlo k jejich ochromení, podobně jako se to stalo v prosinci v benešovské nemocnici a v polovině března v té brněnské. “Samotné e-shopy i osobní údaje zákazníků dokážou chránit různé softwarové nástroje typu firewall, loadbalancery, antivirové programy a mnoho dalších. Stejně důležité je i to, aby všichni zaměstnanci dodržovali pokyny ohledně kybernetické bezpečnosti, zejména aby neotvírali podezřelé přílohy v e-mailech, či nesdíleli svoje přístupová hesla” dodává Diviš.

Lékárny digitalizaci, i v návaznosti na současnou situaci, už v mnohém přijali. “Evidujeme teď zvýšenou poptávku po lécích, kterou se nám zatím daří pokrývat. Zjednodušili a rozšířili jsme systém objednávání léků, aby především starší lidé nečekali zbytečně dlouho na výdej v kamenných lékárnách. Právě ty jsou často upřednostňovány, protože kromě léků dostanete i cenné rady od farmaceutů, které zatím v online prostoru nedokážeme plnohodnotně nahradit,” potvrdil Tomáš Lukš, ředitel sítě EUC Lékáren.

Právě současná krize by tak mohla starší generaci motivovat k používání technologií, kterým se do teď vyhýbala. Mladší generace je může naučit, jak si léky či potraviny objednat online nebo jak používat případné chatboty na webech obchodů a lékáren. “Další výhodou může časem být i vyšetření na dálku praktickým lékařem. Spojíte se přes webkameru, lékař vás navede a vy mu ukážete poraněné místo nebo např. ekzém na kůži. Pro lehčí nemoci nebo jasné příznaky může rovnou předepsat léčbu tímto způsobem, aniž by vás viděl. Komplikované pro tuto variantu léčby může být doložení výkonů zdravotním pojišťovnám, ale i to asi lze legislativně vyřešit,” předpokládá budoucí vývoj Karel Diviš.