Nové nádraží v Brně přinese i modernizaci vlakové sítě ve městě, říkají představitelé magistrátu
Foto:
Foto: Zdeněk Kolařík, vizualizace: Benthem Crouwel Architects a West 8
Nové hlavní nádraží bude nejviditelnější a nejdůležitější stavbou železničního uzlu Europoint Brno. Jeho výstavba však podle představitelů magistrátu přinese vznik či modernizaci menších železničních zastávek a nových tratí. Vyroste také celá nová čtvrť a promění se další části města, uvedl na webu města Roman Burián z tiskového střediska magistrátu.
Hlavní nádraží slouží cestujícím od roku 1839
Brněnské hlavní nádraží je v provozu coby železniční stanice vlakové přepravy osob od roku 1839, přičemž diskuse o možné změně její polohy se vedly už od 20. let 20. století. „V letech 2004 a 2016 se pak v moravské metropoli odehrála na toto téma dvě referenda, jejichž výsledek však nebyl kvůli nízké účasti závazný,“ upřesnil Burián.
Před pěti lety se rozhodlo o přesunu nádraží
Pro další vývoj se stal klíčovým rok 2018, kdy nové hlavní nádraží v takzvané poloze „řeka“, tedy u Svratky v místě dnešního dolního nádraží, podpořili brněnští i krajští zastupitelé a upřednostnilo ho i ministerstvo dopravy. Před pěti lety se také podařilo získat pravomocné územní rozhodnutí.
Soutěž architektů o návrh nového nádraží
Dalším mezníkem byl konec srpna 2020, kdy byla vyhlášena mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonická soutěž o návrh nového hlavního nádraží v Brně. „Architekti měli navrhnout nejen výpravní budovu, nástupiště, drážní objekty a mostní konstrukce, ale také přiléhající veřejná prostranství, objekty pro administrativu, služby a bydlení, nové autobusové nádraží, terminál městské hromadné dopravy, parkoviště i úschovny kol. Bylo též nutné zohlednit napojení na městskou dopravní síť i na plánovanou novou čtvrť Trnitá,“ vypočítali představitelé magistrátu podmínky soutěže.
Vítězný návrh podali nizozemští architekti
Porota této největší architektonické soutěže v tuzemské historii vybrala jako vítězné návrhy nizozemských ateliérů Benthem Crouwel Architects a West 8. Ty již nyní pro město Brno zpracovávají architektonickou studii na lokalitu přednádraží a zanádraží, která přímo nesouvisí se samotným provozem nového hlavního nádraží.
První jsou na řadě Židenice
A co se týká zmíněné modernizace vlakové sítě v Brně, tak první jsou na řadě Židenice, kde se již nyní aktuálně připravuje modernizace tamního nádraží, které se posune blíž MHD. Plánuje se také vznik nového terminálu v Černovicích na Olomoucké. „Na Vídeňské by pak měla být vybudována nová vlaková zastávka pro příměstské vlaky s vazbou na brněnskou MHD. V širší lokalitě se navíc prověřuje možnost vybudování dalšího terminálu, kde by stejně jako na novém hlavním nádraží mohly zastavovat rychlovlaky,“ upřesnil Burián.
Nevyužívané koleje nahradí parky a cyklostezky
Cílem přestavby celého železničního uzlu je, aby tratě, nádraží a zastávky měly odpovídající kapacitu, potřebnou technickou úroveň a aby byly pro cestující komfortní. Zjednoduší se také železniční síť ve městě – příkladem může být třeba plánované zrušení trati mezi Židenicemi, stávajícím hlavním nádražím a Horními Heršpicemi. V uvolněných plochách vzniknou veřejná prostranství, parky a trasy pro pěší či cyklostezky.
Stavební práce by měly začít za pět let
Stavební práce by měly odstartovat v roce 2028, hotovo má být o 7 let později. Správa železnic jako investor odhadovala v roce 2021 náklady na vybudování celé železniční infrastruktury mezi 40 a 50 miliardami korun. Předpokládané náklady Brna na navazující městskou infrastrukturu jsou vyčísleny na 3 miliardy korun.
Bude v Brně i metro?
Zlepšit dostupnost nového nádraží a obecně zkvalitnit dopravní obslužnost města má i podzemní dráha, takzvaný severojižní kolejový diametr. „Nyní se prověřuje vedení jeho tras a rozsah pokrytého území v Brně a případně i mimo ně. S tím pak bude souviset, jaký bude vybrán prostředek veřejné hromadné dopravy, tedy jestli půjde o trať tramvajovou či vlakovou, nebo dokonce o metro,“ dodal Roman Burián.
- Vydáno dne:
- 16.03.2023
- , 11:18
- Autor:
- Ondřej Požár
- Brňan (RED), brno.cz
NEJČTENĚJŠÍ
- 19. 03. 2023
- Délka čtení: 4 minuty
- Líbí se ( 1 )
- 21. 03. 2023
- Délka čtení: 3 minuty
- Líbí se ( 0 )
- 23. 03. 2023
- Délka čtení: 4 minuty
- Líbí se ( 0 )
- 22. 03. 2023
- Délka čtení: 2 minuty
- Líbí se ( 0 )
Exkluzivně pro Brňana
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- 6. 03. 2023
- Líbí se ( 0 )
- 21. 03. 2023
- Líbí se ( 4 )
- 20. 03. 2023
- Líbí se ( 3 )
- 24. 02. 2023
- Líbí se ( 3 )
- Sportovcem Jihomoravského kraje se stal už popáté …
- V brněnských odpadních vodách nalezli odborníci st…
- Meruňky vykvetly na jižní Moravě velmi brzy, příšt…
- Motorkář podle celníků propašoval z Nizozemí do ČR…
- Provoz vlaků na trati z Přerova do Brna omezí na d…
- Studentky krajinářské architektury z brněnské univ…
- Habry letos v Lanžhotě vyrašily nejdříve za 73 let…
- Městské divadlo Brno jako první v Česku uvede Cowa…
- Zájemci mohou virtuálním během přispět na výsadbu …
- Malý školák rozpohyboval rozřezané dřevo, kus kmen…
Přinášíme vám aktuální události z Brna a okolí. Přehledné zpravodajství, krimi, sport, kulturu a veřejné dění v Brně – denně pro vás vybíráme ty nejdůležitější zprávy z našeho města. Chybí vám tu něco? Napište nám.
copyright © 2022 Press Global s.r.o. ・ všechna práva vyhrazena.