Telefonování, poslech hudby, surfování na internetu. To jsou hlavní příčiny nepozornosti chodců, kteří často se sluchátky v uších jdou městem a jejich nesoustředěnost na dění kolem nich může skončit střetem s tramvají.
„Vzpomínám na záběry, když šalina na Nových sadech srazila chodce. Je zázrak, že to vůbec přežil. A pak taky vzpomínám, jak jsem řídil historický vůz přes náměstí Svobody a před námi šla po kolejích dáma se sluchátky na uších. Jeli jsme sice jen deset kilometrů v hodině, ale na údiv té ženy, když se otočila, taky nezapomenu,“ uvedl generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Zamezit zbytečným úrazům má nová mobilní aplikace Pozor tramvaj!, kterou dopravní podnik otestuje na lince číslo 4. Chodce, kteří si ji stáhnou do mobilu, včas upozorní na blížící se vůz. Testovací provoz potrvá do konce června. „Linku 4 jsme vybrali záměrně, protože nejvíc jezdí přes centrum města, kde se pohybuje hodně chodců,“ upřesni při úterním představení aplikace Miloš Havránek.
Testování aplikace, která by se mohla později přejmenovat na Pozor šalina!, pak vedení DPMB vyhodnotí a rozhodne o dalším postupu. Dopravní podnik vybaví vysílacím zařízením Safe 22 tramvají, především nových Draků. Malé krabičky, vysílající signál do mobilů, jsou umístěné na levé straně řídícího pultu řidiče šaliny a budou je mít i typy Vario LF2 a Anitra, které na lince 4 jezdí.
Po stažení aplikace z App Store nebo Google Play se podle technického ředitele firmy Safe Public Transport Radka Bittnera spustí bluetooth, díky němuž Pozor šalina! funguje. „Upozornění na blížící se tramvaj se automaticky spustí, jakmile se vůz ocitne 70 až 120 metrů od uživatele. Ten si může nastavit i tón upozornění, nechceme ho totiž obtěžovat nějakým nepříjemným zvukem,“ vysvětlil Bittner.
Podle něj jde zapnout i dětská verze, která v mobilu funguje i ve chvíli, kdy školáci přístroj zrovna nepoužívají. „Děti jsou totiž nejvíc nepozorné a často se po městě pohybují se sluchátky v uších,“ zdůraznil Bittner.
Dětskou verzi si prý možná zapne i primátorka Markéta Vaňková (ODS). „Často totiž chodím přes náměstí Svobody a několikrát se mi stalo, že jsem mobil měla jen tak v kapse, ale na chvíli jsem se zamyslela a pak mě překvapilo cinkání blížící se tramvaje,“ řekla Vaňková.
Podle ní je přitom každé zranění chodce po střetu se šalinou zbytečné. „Střet s tramvají nemůže zkrátka chodec nikdy vyhrát,“ dodala primátorka. Zajímavý je v této souvislosti počet střetů brněnských tramvají s chodci. Zatímco v roce 2016 jich dopravní podnik zaznamenal 14, o rok později už to bylo 21 nehod a vůbec nejvíc za posledních pět let jich bylo v roce 2018, a to 24. Předloni toto číslo kleslo na dvacet a loni v Brně zaznamenali 10 střetů chodce s tramvají.