Silničáři dokončili projekt pro vytvoření průzkumné štoly, kterou je potřeba udělat kvůli budoucí stavě tunelu pod sídlištěm Vinohrady v Brně. Soutěž na zhotovitele chce vyhlásit Ředitelství silnic a dálnic ještě do konce letošního roku, uvedli silničáři na síti X. Aktuálně předpokládají, že by se mohlo začít stavět v roce 2028 a končit v roce 2033.

Délka tunelu by měla být 1,5 kilometru

Tunel pod Vinohrady má být dlouhý 1,5 kilometru, celková délka nové části velkého městského okruhu měří 2,2 kilometru. Větší část tunelu bude ražená a celková cena stavby se v současnosti předpokládá 9,3 miliardy korun bez DPH.

Nový úsek s tunelem naváže na křižovatku Rokytova

Nový úsek s tunelem bude navazovat na křižovatku v Rokytově ulici, která se otevře příští rok. Na opačné straně se tunelový úsek vynoří u Malé Klajdovky a mimoúrovňovou křižovatkou se připojí na Jedovnickou ulici u dnešní tramvajové zastávky Líšeňská. Kvůli tomu bude také potřeba přeložit půl kilometru tramvajové rychlodráhy do Líšně. Společné povolení, které má nahradit územní rozhodnutí a stavební povolení, chtějí silničáři získat v roce 2027.

Prodlouží i Jedovnickou ulici kvůli napojení na Ostravskou radiálu

Ještě do doby, než bude tunel dostavěný, by měla být hotová nedlouhá část okruhu jako prodloužení Jedovnické ulice a mimoúrovňová křižovatka, která umožní napojení okruhu na Ostravskou ulici, která slouží jako radiála k dálnici D1. Díky tomu by měla podstatně klesnout intenzita provozu v židenických ulicích Svatoplukova, Gajdošova a Otakara Ševčíka a po mnoha desetiletích by se do této části Židenic mohla vrátit tramvajová trať.

VMO by mohl sahat až ke křížení dálnic D1 a D2

Silničáři předpokládají, že po roce 2030 by mohla být dostavěná i bratislavská radiála, která by velký městský okruh (VMO) dovedla téměř ke křižovatce dálnic D1 a D2.