Jihomoravským i brněnským silničářům se díky velké skladovací kapacitě podařilo vyhnout loňskému cenovému výkyvu u posypové soli. Před loňskou zimou se jim podařilo nakoupit ještě za staré nižší ceny a znovu nakupovali za aktuální ceny až letos. Ty už byly zase nižší než loni v zimě. Správa a údržba silnic Jihomoravského kraje nakoupila letos tunu za 2150 korun bez DPH, loni to bylo 1900 korun, řekl provozní ředitel Milan Macháček.
Pokud bude mírná zima, jako už je na jižní Moravě standardem, vystačí aktuální zásoby na celou zimu, obvykle silničářům zůstává ještě i něco do další sezony. „Na nižší cenu jsme letos dosáhli i díky tomu, že jsme ke konci loňského roku zrušili výběrové řízení, jak vyrostla cena, a počkali s novým na letošek,“ řekl Macháček. S cenami soli zahýbala válka na Ukrajině, protože hodně soli se dováželo z Donbasu. „Obchod se solí je globální a letos už se situace stabilizovala,“ řekl provozní ředitel Brněnských komunikaci Jan Klištinec.
Obě organizace pravidelně obnovují flotilu posypových vozů, které se přes léto stávají díky nástavbám vozy pro letní údržbu
I když už například odpadová společnost SAKO Brno nakupuje část vozů na elektřinu, silničáři se do toho zatím nepouštějí. Ale uvažovali o tom, shodli se oba ředitelé. Klištinec jako důvod uvedl, že nabídka na elektrické vozy byla 3,5krát dražší, a tedy ekonomicky značně nevýhodná. Podle Macháčka je problémem při údržbě krajských silnic dojezd a možnosti nabíjení. „Ale jedno elektroauto už jsme pořídili, ne však pro zimní údržbu,“ poznamenal Macháček. Krajští silničáři rozšířili vozový park o typ, který má možnost vedle sypání soli stříkat i solanku při preventivním ošetření. „Díky tomu máme menší spotřebu soli, vydrží na vozovce déle a zabírá rychleji,“ chválí si tuto technologii Macháček.
Podle odborníků by mohla být i nadcházející zima teplejší
Že by zima měla být jako celek teplejší, než byl průměr posledních 30 let, uvedlo Evropské centrum pro střednědobou předpověď počasí. V celé Evropě se má odchylka od normálu za roky 1993 až 2015 pohybovat mezi jedním a dvěma stupni a charakter zimy by tak měl odpovídat tomu, na co jsou lidé zvyklí v posledních letech.