Společnost v Brně od února nabízí nový způsob dopravy prostřednictvím mobilní aplikace. Uber kritizují i zavedené brněnské taxislužby. Taxikáři se sešli se zástupci města a chtějí po nich, aby se obrátili na soud a požádali jej o vydání předběžného opatření, kterým by zakázal společnosti Uber poskytovat ve městě služby.

V Brně je možné služby Uberu využívat týden. Od začátku naráží na protesty místních taxikářů. Ti chtějí po magistrátu, aby zasáhl. Sešli se proto s vedoucím odboru dopravy Vladimírem Bielkem a náměstkem primátora pro dopravu Matějem Hollanem (Žít Brno).

Zástupci brněnských taxikářů tvrdí, že Uber porušuje zákon a požadují, aby magistrát záležitost právně prošetřil. „Doložili jsme magistrátu skutkovou podstatu nelegálního podnikání,“ řekl Radek Kolář z Cechu taxikářů.

Matěj Hollan prohlásil, že město chce, aby v taxislužbě panovala konkurence, zároveň však musí být dodržovány zákony. „Podnětem taxikářů se budeme zabývat a uvidíme, jestli k tomu jako magistrát nějak přistoupíme, nebo ponecháme činnost na státní správě,“ řekl náměstek primátora Hollan.

Přesvědčit náměstka mají i kontroly odboru dopravy. Ten dosud řidičům Uberu rozdal tři blokové pokuty. Mnohem aktivnější jsou ale sami taxikáři, kteří za uplynulý víkend ve městě na konkurenci asi čtyřicetkrát zavolali policii.

Fakta

Služba UBER vznikla v roce 2009 v USA. Je to služba, která pomocí aplikace propojuje zákazníky s partnerskými řidiči a je jakousi obdobou taxi. Dnes funguje v 81 zemích a přes 500 městech. V Praze od roku 2014. V Brně od 1. února 2017. Ve Španělsku a Itálii je nelegální.

Požadavky na řidiče UBER:

čistý výpis z rejstříku trestů a karty řidiče

auto

smartphone

živnostenské oprávnění

Ceny UBER:

nástupní sazba 25 Kč

jízdné 9,90 Kč/km + 3 Kč/min

Jde o spolujízdu, tvrdí Uber

Řidiči, kteří jezdí pro Uber, porušují podle vedoucího odboru dopravy brněnského magistrátu Vladimíra Bielka v několika případech zákony i vyhlášku. Společnost inzeruje svoji službu jako placenou spolujízdu, oponenti v ní však vidí klasickou taxislužbu. Taxikáři musí mít licenci na základě zkoušek, musí mít vozidlo registrované k provozování taxislužby, musí mít auto označené jako taxi, musí mít taxametr. „Jednoznačně se jedná o poskytování služby za úplatu druhému subjektu,“ řekl Bielko o Uberu.

Samotná společnost Uber kontroly vnímá jako pokusy o omezení práva spotřebitele na svobodný výběr a znemožnění rozvoje inovativních řešení. „Uber není taxislužba, nechceme být konkurencí taxislužeb, cílíme na jiné skupiny cestujících, než na ty, které využívají taxislužby,“ řekla mluvčí Uberu Miroslava Jozová.

Poskytujeme jen technologii. Brání službu UBER její manažer

Proti Uberu protestují i taxikáři v Praze

V Praze funguje Uber od roku 2014. I tam se setkal s protesty. Taxikáři blokovali v centru dopravu a nakonec se obrátili na soud. Ten však loni v listopadu konstatoval, že neexistuje žádný předpis, který by zakazoval využívání aplikace Uber POP a zrušil pokutu, kterou řidič dostal. Pražský magistrát chce toto rozhodnutí zvrátit.

Nedostatečné legislativní ukotvení celé oblasti přiznávají i právníci. „V té podobě, jak to dnes známe, neexistuje žádný konkrétní právní předpis, který by tento produkt sdílené ekonomiky reguloval,“ říká advokát Martin Kulhánek.