Brněnský dopravní podnik úspěšně dokončil pilotní projekt kompletace vlastních trolejbusů. První dva vozy z projektu Mario získaly potřebné schválení typu a průkazy způsobilosti. Městský dopravce tak v projektu může pokračovat – letos plánuje sestavit dalších osm trolejbusů. DPMB je jediným podnikem v tuzemsku který si některé vozy kompletuje sám. Na jednom vozidle tak v případě trolejbusů Mario ušetří 2,5 milionu korun, uvedla v tiskové zprávě mluvčí dopravce Hana Tomaštíková.

Loni na jaře začali zkoušet první dva trolejbusy

První dva trolejbusy zkompletovali zaměstnanci dopravního podniku v dílnách v brněnském Komíně od podzimu 2022 do loňského jara, kdy začal zkušební provoz. „Protože se jedná o nový typ trolejbusu, bylo nutné projít sérií zkoušek a získat schválení tohoto typu. Nyní jsme od drážního úřadu získali průkaz způsobilosti, což nám umožňuje další výrobu těchto trolejbusů,“ uvedl generální ředitel DPMB Miloš Havránek.

Na 40 trolejbusech by ušetřili 100 milionů

Letos proto podnik nakoupí a postupně začne montovat dalších osm vozů typového onačení SOR TNS 12. „Projekt Mario přináší úsporu 2,5 milionu korun na jednom trolejbusu. Pokud bychom využili opci a nakoupili všech 40, ušetřili bychom 100 miliónů korun,“ řekl Havránek. Podle rámcové smlouvy může podnik objednat do konce roku 2025 až 40 trolejbusů za téměř 296 milionů korun, což je 7,4 miliónu korun za kus.

Nové vozy poznají Brňané podle plyšáků

Výrobce dopravnímu podniku dodává karoserie vozů se všemi komponenty, které pracovníci dílen sami zkompletují a všechny systémy oživí. Kromě finanční úspory je další výhodou detailní znalost vozidel, která pak pomáhá při jejich opravách. Vozy s evidenčními čísly 3065 a 3066 Brňané v ulicích poznají i podle za sklem umístěných plyšových postaviček Maria a Luigiho z počítačové hry Mario.

Trolejbusy jsou ekologické a klimatizované

Trolejbusy Mario jsou moderní, ekologická, plně klimatizovaná a nízkopodlažní vozidla o délce 12 metrů, která využívají elektrickou energii z trolejového vedení „Tento typ nám ale v budoucnu umožňuje v případě potřeby doplnit vozy o trakční akumulátory a dodatečně je přeměnit na parciální trolejbusy,“ sdělil technicko-provozní ředitel firmy Vítězslav Žůrek.

Bezemisní vozidla by mohla jezdit na Lesné a Černovických terasách

„S vedením města prověřujeme možnost rozšíření provozu trolejbusů, ať už výstavbou nových trolejbusových tratí nebo provozem parciálních trolejbusů. Jedná se například o provoz trolejbusů v oblasti Lesné, Černovické terasy nebo pilotní projekt provozu parciálních trolejbusů z Králova Pole do Soběšic,“ dodal Havránek. Podíl zcela čistých bezemisních vozidel na vozovém parku dopravního podniku je v současné době více než 60 procent.

V Brně jezdí 139 trolejbusů

DPMB je největším provozovatelem trolejbusů v tuzemsku. „V současné době disponuje 139 vozy. V posledních letech trolejbusový vozový park významně modernizoval, když nakoupil 40 nových kloubových trolejbusů 27Tr a 20 trolejbusů Škoda 32Tr. Dalších 20 trolejbusů Škoda 32Tr výrobce dodá na přelomu roku 2024 a 2025,“ dodala Tomaštíková.