Týmy si užily první odměnu. Díky hře „Brno, co není“ vyrazily i do Královopolského tunelu

  • Foto

    MMB

Co všechno se dá pohlídat na kamerách Centrálního technického dispečinku společnosti Brněnské komunikace? Kolik křižovatek střeží a ovládají v Brně semafory? A jak je těžké přesvědčit řidiče, aby nejezdili do tunelů, když probíhá jejich pravidelná odstávka? I to mohli zjistit soutěžící z týmů, které zvládly nejrychleji vyřešit šifry prvního kola podzimní části soutěže Brno, co není. Do Královopolského tunelu se později sami vydali a prohlédli si ho tak zblízka, jak se povede málokomu.

Odměnu si přišli vyzvednout soutěžící tří týmů, které zvládly nejrychleji vyřešit šifry z prvního kola "Chyť si tramvaj do kampusu. Když to dokážeš". To zájemce provázelo po místech, kde se v Bohunicích připravují tři důležité projekty: atletická hala, prodloužení tramvajové zastávky až ke kampusu Masarykovy univerzity a jedno z parkovišť P+R.

Nakonec tedy do útrob Centrálního technického dispečinku odcházelo čtrnáct soutěžích z týmů Nunu, Ospalé sovy a Narychlo sestaveného týmu. Někteří z nich soutěžili už na jaře, další si mohli odměnu užívat vůbec poprvé. "Na jaře jsme se nezapojili, protože jsme o soutěži ještě nevěděli. Ale není to naše první šifrovačka, podobné hry máme rádi a když jsme se o ní dozvěděli, bylo jasné, že to zkusíme. Je skvělé, že jsme tu první zvládli tak rychle, že jsme si mohli hned přijít i pro odměnu. Šifry se nám líbí a těšíme se na další kola," řekla Veronika Poláková z týmu Ospalé sovy.

Soutěžící se podívali nejdřív do srdce B-KOMu, centrálního dispečinku, odkud je 365 dní v roce 24 hodin každý den sledována doprava v celém Brně. Dozvěděli se tam o rozdílech v kamerových systémech využívaných ve městě, o tom, jak funguje dohled ve čtyřech brněnských tunelech, jak je nastavený systém jejich údržby i to, jak těžké je někdy přesvědčit řidiče, aby respektovali dopravní značení. Měli totiž možnost na obrazovkách živě sledovat uzavírání královopolského tunelu před jeho plánovanou odstávkou. "Když se řidiči rozhodnou jet, nezastaví je někdy bohužel ani závory," podotkl Lukáš Přichystal z B-KOMu, jeden z pracovníků brněnské společnosti, kteří skupinu po dispečinku provázeli.

Když se podařilo tunel uzavřít, nasedli soutěžící do připravených aut a odjeli přímo k tunelu. Nejprve si v jedné z obslužných budov prohlédli techniku, díky níž je možné obsluhu zajišťovat přímo z místa, ve chvíli, kdy není napojena na centrální dispečinky. A viděli i záložní systémy, které umožňují, aby vše v tunelu fungovalo i v případě mimořádných událostí. Pak sestoupili sedm pater pod zem po evakuačním schodišti, které v takových chvílích může sloužit k úniku lidí přímo z tunelu. Seznámili se přitom detailně s technikou a systémy, které v tunelu zajišťují jeho bezpečnost. Jejich revize probíhá pravidelně dvakrát do roka při čištění tunelu. "Doufám, že teď už vám nepřipadá, že tunel je jen nějaká díra do země, jak si často lidé myslí. Vše je tady pod dohledem nejmodernější techniky," vysvětloval Petr Vyskočil z ŘSD. Ten skupinu v tunelu provázel spolu Petrem Myškou a Lukášem Kmoníčkem ze servisní firmy SPEL, která údržbu tunelu zajišťuje.

Od každého z odborníků se soutěžící dozvěděli něco o unikátních technologiích odvětrávání, které Královopolský tunel využívá jako jediný v celém Česku, nebo třeba o tom, kde je nejnižší místo tunelu a kde se shromažďuje voda při silných deštích. "Soutěže už jsme se zúčastnili na jaře. Tenkrát jsme získali jednu odměnu, díky níž jsme se mohli podívat do míst, kudy pod městem teče řeka Ponávka. Nedá se to srovnat, každý ten zážitek byl jiný. Doufám ale, že se nám podaří ještě nějakou odměnu získat, je to pokaždé skvělý zážitek," pochvaloval si Pavel Dobeš z týmu Nunu.

Druhé kolo soutěže startuje ve středu 24. října v 17 hodin. Pět týmů, které vyřeší jeho šifry jako první, čeká také zážitková odměna.