Dnes je MDŽ, v brněnských květinářstvích se dveře netrhnou

I když je pandemie, dnešní svátek žen se oslaví! Alespoň tak se k tomu mají Brňané. V poptávce po rozvozu květin poráží Valentýn téměř trojnásobně.

  • Foto

    redakce (MOŠ)

Obliba MDŽ je už několik let na vzestupu a tento trend bude pravděpodobně pokračovat i do budoucna. Mezi hlavní důvody patří podle odborníků z Asociace komunikačních agentur (AKA) generační obměna a také příležitost obchodníků pro zvýšení prodejů. „Oblibu mezinárodního dne žen potvrzují například i data společnosti Shoptet. Podle ní totiž letos před MDŽ stoupla v e-shopech poptávka po rozvozu květin téměř trojnásobně oproti svátku svatého Valentýna,“ popsal mluvčí společnosti  Ondřej Hubatka.

I když je nakupování přes internet pro mnohé jednodušší, řada mužů dnes zamířila do kamenných obchodů. Do květinářství na Kounicově ulici vyrazil i Miroslav Brázda, kytičku růží vybral pro manželku i snachu. „Já jsem vlastně rád, že jsem v této době mohl vypadnout ven. I když je to drahý, svátky by se dodržovat měly a co víte, třeba se toho příští rok ani nedožiju,“ popsal.

Symbolem Mezinárodního dne žen byl kdysi karafiát, bohužel jeho pověst pošramotil tehdejší režim. Ačkoliv je dnes už více v oblibě, lidé sáhnou v tento den raději po růži nebo tulipánu. „Každoročně se na tento svátek pečlivě připravujeme a v záloze máme i brigádníky, velmi často si muži vyberou i mezi rostlinami v květináči, vévodí jim gerbery nebo orchideje,“ popsala květinářka Pavla Matůšková.

 „V případě MDŽ lidé sázejí hlavně na květiny, ke kterým nejčastěji dokupují čokolády nebo přání. Online poptávka po rozvozu květin je dokonce téměř třikrát větší než v případě Valentýna. Bezpochyby tomu nahrávají i současná vládní opatření,“ uvedl Miroslav Uďan ze společnosti Shoptet.

Větší poptávku zákazníků v tomto období podle Asociace komunikačních agentur zaznamenávají rovněž parfumerie či bižuterie. Stále oblíbenějšími se ale stávají také knihy, kvalitní vína, anebo dekorační předměty. Řada obchodů proto na tyto druhy sortimentu během posledních týdnů zaměřuje svou reklamu. „Dlouhodobá pandemická situace přenesla oslavy i tohoto svátku zejména do online prostředí. Spolu s tím tak krátkodobě stoupá i vytíženost přepravních služeb. Tu ovšem u těchto příležitostí nelze srovnávat s každoroční hlavní sezonou před Vánoci,“ doplňuje Marek Hlavica.

Historie Mezinárodního dne žen se datuje již od roku 1908 v New Yorku, kde tamní dělnice demonstrovaly za kratší pracovní dobu, lepší platy a ukončení dětské práce. Protesty se následně rozšiřovaly do dalších států. Cílem protestů se postupně stalo také volební právo žen. Od roku 1975 je svátek uznáván OSN jako den mezinárodní solidarity žen, rovnoprávnosti a spravedlnosti. V Česku se přestal slavit po revoluci v roce 1989, do kalendářů se oficiálně vrátil jako významný den až v roce 2004.